Guvernul României propune, prin programul său de guvernare, măsuri care se prezintă ca o „reformă” a sistemului educațional, dar care în realitate riscă să provoace o criză majoră în învățământul românesc. Sub pretextul „creșterii calității” și al „eficientizării”, aceste măsuri vor transforma școlile în spații sufocante, cu clase aglomerate și profesori epuizați, fără resursele necesare pentru a oferi o educație de calitate.
Creșterea numărului de elevi în clase: o reformă periculoasă
Una dintre măsurile controversate propuse de Guvern este creșterea numărului maxim de copii într-o clasă. Deși se menționează că această măsură va fi aplicată „în condițiile nedepășirii unor limite psihopedagogice”, formularea vagă lasă loc pentru abuzuri. În practică, acest lucru înseamnă că școlile vor deveni tot mai supraaglomerate, iar condițiile de învățare se vor deteriora. Măsurile de „eficientizare” vor transforma procesul educativ într-o gestionare de masă, unde profesorii vor fi nevoiți să predice pentru un număr mult prea mare de elevi, fără posibilitatea de a oferi atenție individualizată. În acest context, timpul necesar pentru învățătura diferențiată sau pentru sprijinul personalizat va dispărea complet.
Un profesor care are 30-35 de elevi într-o clasă nu va mai putea să se concentreze pe nevoile fiecărui copil. Acesta va fi nevoit să se concentreze doar pe administrarea unui grup, iar procesul de învățare se va superficializa.
Școlile mici dispar: o nouă lovitură pentru mediul rural
Un alt punct controversat al programului de guvernare este legat de școlile din mediul rural. Creșterea efectivului minim de elevi în unitățile școlare cu personalitate juridică, așa cum prevede programul, va duce, practic, la închiderea școlilor mici. În loc să sprijine aceste unități de învățământ care joacă un rol crucial în comunitățile izolate, Guvernul pune în pericol educația copiilor din mediul rural. Măsura va obliga elevii să facă naveta pe distanțe mari, iar familiile vor trebui să aleagă între costurile ridicate ale transportului, riscurile abandonului școlar sau relocarea într-o altă localitate. În plus, școlile vor fi obligate să renunțe la personalul care nu poate face față cerințelor impuse, ceea ce va duce la o lipsă și mai mare de cadre didactice în aceste zone.
Un sistem în colaps: educația nu trebuie să fie o „eficientizare”
Această „reformă” a Guvernului nu este altceva decât o ofensivă administrativă care va duce la centralizarea învățământului, în loc să sprijine descentralizarea și diversitatea. Școlile mici vor dispărea, iar clasele vor deveni imposibil de gestionat. În loc să investească în calitatea educației, Guvernul preferă să impună măsuri care vor transforma școlile în hale de instrucție. Educația nu poate fi tratată ca o simplă „eficientizare” administrativă. Aceasta trebuie să fie un proces care pune în prim-plan nevoile fiecărui elev, iar măsurile adoptate de Guvern nu fac decât să submineze acest principiu.
În loc să îmbunătățească condițiile de învățământ, Guvernul pune la cale o comprimare distructivă a sistemului educațional, care riscă să arunce învățământul românesc înapoi cu decenii. România merită mai mult decât măsuri populiste care în loc să aducă „calitate” în educație, o pun într-un colaps inevitabil.
Sursa foto – pixabay.com