
În România, educația continuă să se confrunte cu provocări majore, dezvăluind discrepanțe alarmante la nivel regional. Conform unui raport al organizației Salvați Copiii, în unele județe peste 25% dintre copii nu ajung să finalizeze clasa a VIII-a, reflectând un eșec sistemic în asigurarea dreptului fundamental la educație.
Situație Națională și Regională
Rezultatele finale ale Evaluării Naționale, după contestații, arată că doar trei din cinci copii care au început școala acum nouă ani au obținut medii peste 5. La nivel național, 15,42% dintre copiii înscriși în clasa pregătitoare în 2015 nu au ajuns la finalul clasei a VIII-a. În județe precum Giurgiu (27,26%), Călărași (25,9%) și Covasna (24,51%), aceste cifre sunt și mai alarmante.
Cauze și Factori
Acest abandon școlar ridicat poate fi explicat printr-o combinație de factori, inclusiv:
- Abandon Școlar: Cauzat de lipsa sprijinului educațional și familial.
- Migrație: Mulți copii părăsesc școala din cauza relocării familiilor în căutarea unui trai mai bun.
Disfuncționalități Sistemice
Discrepanțele între numărul elevilor înscriși la Evaluarea Națională și cei care au susținut efectiv probele evidențiază probleme de sincronizare în metodologia educațională. Mulți elevi nu sunt promovați la timp din cauza corijențelor sau repetenței. De asemenea, elevii cu cerințe educaționale speciale sunt înscriși automat, dar nu susțin întotdeauna examenele din lipsa adaptărilor curriculare adecvate.
Abandonul Școlar
Datele oficiale pentru anul 2021-2022 arată o rată a abandonului școlar de 1,2%. Cu toate acestea, Eurostat relevă că 12,2% dintre copiii români de vârstă gimnazială erau în afara școlii în același an, procent care a crescut la 15,86% în anul școlar 2022-2023.
Sărăcie și Excluziune Socială
În 2023, peste 1,3 milioane de copii din România (39% din total) trăiesc în risc de sărăcie sau excluziune socială. Criza economică a agravat situația, 40% dintre gospodării înregistrând o scădere a veniturilor, iar cheltuielile crescând pentru 98% dintre familii. În familiile cu trei sau mai mulți copii, peste o treime nu-și pot permite o alimentație adecvată pentru copii.
Consecințe
Un copil din șase nu frecventează școala, iar jumătate dintre copiii din comunitățile vulnerabile sunt analfabeți funcțional. Rezultatele PISA din 2022 arată că aproape jumătate dintre elevii români nu înțeleg textele citite sau nu pot efectua calcule matematice de bază, plasând România printre cele mai inechitabile sisteme educaționale din lume.
Sursă foto – Ionut Dima