Implicarea tinerilor în luarea deciziilor care îi privesc în mediul școlar este influențată dacă activitățile sunt propuse sau impuse de profesori, arată cel mai nou raport al SOS Satele Copiilor, anunțat sâmbătă de organizație. Potrivit ”Studiului sociologic privind participarea tinerilor”, instituțiile educaționale pot reprezenta un reper pentru încurajarea copiilor să ia parte la deciziile comunității, însă există piedici precum impunerea activităților de către personalul școlar și nevoia de formare a profesorilor pe teme specifice.

sondaj

Recomandările pentru Educație: părinții să fie informați despre oportunitățile de implicare ale copiilor, profesorii să nu impună activități

Printre recomandările pentru mediul școlar și formarea tinerilor se numără informarea lor cu privire la drepturilor și obligațiilor pe care le au, în concordanță cu structurile de reprezentare a lor, precum este consiliul elevilor, dar și prezența ”esențială” a consilierilor școlari care să îi ajute pe copii să se dezvolte personal și să fie determinați să se implice în activitățile potrivite vârstei și nevoilor lor.

”Elevii pot fi încurajați într-o mai mare măsură să participe la decizie în cadrul orelor de dirigenție. Totodată, părinții copiilor trebuie implicați pentru a înțelege beneficiile participării copiilor la decizie. Nu în ultimul rând, personalul didactic trebuie să faciliteze și nu să impună activități” – atrag atenția specialiștii consultați pentru studiu.

O recomandare este și ”organizarea de activități care facilitează participarea copiilor la decizie în timpul programului formal în care se desfășoară cursurile școlare. Acestea pot fi organizate în cadrul orelor de curs specifice, a orelor de dirigenție, sau în timpul programelor de tip „școală după școală” – mai scrie în raport.

Studiul poate fi consultat AICI

 

Sursă foto – pixabay.com