Timp de 7 zile, 1.384 de profesori din învățământul preuniversitar, reprezentând aproximativ o pătrime din numărul total la nivelul județului Suceava, au completat chestionarul în care erau precizate diferitele simptome ale fenomenului de epuizare profesională (burnout). Rezultatele sondajului au ilustrat faptul că peste 40% dintre profesori resimt oboseală cronică și epuizare emoțională, care ar putea constitui și cauza pentru dificultățile de concentrare resimțite de 33% dintre profesori.

sondaj

Specialiștii Centrului Județean de Asistență Psihopedagogică (CJAP) din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională Suceava au inițiat un sondaj în rândul cadrelor didactice din învățământul preuniversitar din județul Suceava, în care și-a propus să afle dacă există epuizare profesională (burnout).

Timp de 7 zile, 1.384 de profesori din învățământul preuniversitar, reprezentând aproximativ o pătrime din numărul total la nivelul județului, au completat chestionarul în care erau precizate diferitele simptome ale acestui fenomen.

Rezultatele sondajului au ilustrat faptul că peste 65% dintre profesorii respondenți depun mai mult efort în ultima perioadă pentru a-și îndeplini sarcinile de serviciu. Cu toate acestea, peste 80% dintre profesorii din preuniversitar rămân curioși, își doresc să se informeze și găsesc aspecte noi și interesante în munca lor. ”Îngrijorător este faptul că peste 40% dintre profesori resimt oboseală cronică și epuizare emoțională, având nevoie de mai mult timp pentru a se odihni. Oboseala cronică ar putea fi unul dintre motivele pentru care aproape un sfert dintre profesori reușesc mai greu să comunice eficient cu colegii de cancelarie, acestui efect adăugându-i-se și renunțarea de către aproape jumătate dintre profesorii respondenți la hobby-urile și întâlnirile cu prietenii din lipsa timpului. Un lucru este cert. De starea de bine a profesorului depinde și starea de bine a elevului și în final poate depinde și starea de bine (sănătatea mintală) a unei nații întregi, drept care e important să dezvoltăm și astfel de proiecte, care să aibă în centru profesorul”, au transmis reprezentanții CJAP Suceava.

Același sondaj a scos la iveală și un aspect pozitiv, și anume că aproape 80% dintre cadrele didactice găsesc motive de bucurie privind spre rezultatele pe care le obțin în activitatea lor, puțini fiind cei care vorbesc negativ despre munca la clasă.

Rezultatul care ar putea pune pe gânduri specialiștii este acela că epuizarea emoțională este resimțită la serviciu de 41% dintre profesorii respondenți, epuizare care ar putea constitui și cauza pentru dificultățile de concentrare resimțite de 33% dintre profesori.

Fenomenul de burnout este întâlnit în societatea actuală, în mai toate domeniile de activitate, având efecte asupra individului, dar și asupra colectivului în care acesta își desfășoară activitatea. Specialiștii atrag atenția că poate fi mai problematic atunci când burnout-ul apare în rândul celor care interacționează frecvent cu alte persoane, iar cadrele didactice interacționează zilnic cu elevi, părinți, profesori-colegi, iar când burnout-ul se instalează poate avea un efect toxic asupra tuturor.

Sursă – Obiectiv de Suceava

 

 

Sursă foto –