De cât somn avem nevoie?

Cât de mult trebuie să dormim?  „Răspunsul la câte ore de somn avem nevoie nu este atât de simplu”, spune pentru CNN dr. Raj Dasgupta, profesor medicină clinică în divizia de medicină pulmonară, de îngrijire critică și de somn la Școala de Medicină Keck a Universității din California de Sud. Nevoile de somn sunt foarte individualizate, însă recomandarea generală este de a dormi șapte până la nouă ore pe noapte. Recomandările se schimbă cu adevărat pe măsură ce oamenii îmbătrânesc.

„Nevoile de somn variază de-a lungul duratei de viață”, confirmă și Christina Chick, cercetător postdoctoral în psihiatrie și științe comportamentale la Universitatea Stanford.

Aveți impresia că bebelușii pot dormi toată ziua? Cam așa este. În primul an de viață, bebelușii pot dormi 17-20 de ore pe zi, spune dr. Dasgupta. Potrivit lui Chick, sugarii de la 4 luni la 12 luni au nevoie de 12 până la 16 ore de somn, inclusiv reprizele scurte de somn, atunci când ne place să spunem că micuții “trag câte un pui de somn”.

Copiii mici, cu vârste cuprinse între 1 și 3 ani, ar trebui să doarmă între 11 și 14 ore, potrivit Dr. Bhanu Kolla, profesor asociat de psihiatrie și psihologie la Clinică Mayo cu un interes special pentru somn. Mai exact, asta ar presupune 10-12 ore de somn noaptea și 1-2 ore în timpul zilei. El a adăugat că cei cu vârsta cuprinsă între 3 și 5 ani ar trebui să doarmă între 10 și 13 ore, iar între 6 și 12 ani ar trebui să doarmă între nouă și 12 ore.

Adolescenții ar trebui să aibă opt până la 10 ore de somn, a spus Kolla. Această recomandare a stârnit o dezbatere în ultimii ani despre orele de început pentru școală. „Pe măsură ce copiii se îndreaptă spre adolescență, în mod natural preferă să doarmă mai târziu și să se trezească mai târziu”, a spus Chick. „Acesta este motivul pentru care orele de începere a școlii sunt atât de dezbătute: dacă nu poți adormi până mai târziu, dar ora de începere a școlii rămâne aceeași, vei dormi mai puțin.”

Adulții ar trebui să aibă cel puțin șapte ore de somn pe noapte, dar un adult din trei nu o face, potrivit Centrului SUA pentru Controlul și Prevenirea Bolilor.

Lipsa somnului a fost asociată cu consecințe pe termen lung asupra sănătății, cum ar fi un risc mai mare de boli cardiovasculare, diabet, obezitate și demență. Pe termen scurt, chiar și o zi de pierdere a somnului vă poate dăuna stării de bine, potrivit unui studiu recent.

Persoanele care nu dorm suficient ar putea fi predispuse și la condiții precum anxietatea, depresia și tulburarea bipolară. De asemenea, nu doar cantitatea de somn este importantă, dar și calitatea acestuia”, a adăugat Dasgupta.

Somnul mai profund și atingerea etapei de mișcare rapidă a ochilor (REM) ajută la cunoaștere, memorie și productivitate pe tot parcursul zilei. REM este etapa de somn în care amintirile sunt consolidate și stocate. Oamenii pot dormi uneori cantitatea potrivită de somn, dar se simt în continuare obosiți, iar acest lucru ar putea însemna că nu ating stadiul de somn REM. Studiile de specialitate arată că adulții petrec aproximativ 20% din timpul somnului în stadiul REM, în timp ce sugarii petrec aproape jumătate din orele de somn în timpul somnului REM.

 

 

Ștefan Priscu, Redactor Alert24 Ungaria

Sursă foto – sleep.com