STUDIU Salvați Copiii – Avansarea profesorilor în școli, pe linie ierarhică, „este în continuare influențată de apartenența politică”

Avansarea profesorilor în școli, pe linie ierarhică, „este în continuare influențată de apartenența politică a persoanelor”, potrivit unui studiu calitativ publicat de organizația Salvați Copiii, filiala Iași.

Raportul de cercetare „Împreună pentru o școală prietenoasă – Abordare participativă în căutarea mijloacelor de ameliorare a mediului școlar” este bazat pe un studiu calitativ, prin chestionare la care au participat 323 elevi, dintre care 165 de nivel liceal şi 158 de nivel gimnazial, şi 125 de cadre didactice. Totodată, aproximativ 50 de copii au participat și ei la interviuri individuale sau de grup. Alţi 8 participanţi, profesori (dintre care unii având atribuții de conducere), au fost întrebați în interviuri individuale, potrivit metodologiei descrise în raport.

Raportul expune răspunsurile profesorilor din regiunea nord-est, care au participat la studiu, răspunsuri care arată influența apartenenței politice a persoanelor până la nivelul procedurilor și etapelor de avansare în carieră a cadrelor didactice. Aceștia critică birocrația care îi fac să se simtă „sufocați”, lucru care le reduce drastic timpul pe care l-ar putea dedica pregătirii pentru cursurile cu elevii.

„În ceea ce priveşte avansarea cadrelor didactice, există un sistem dual care, pe de o parte, se referă la cariera didactică şi, pe de altă parte, cuprinde avansarea ierarhică la nivelul managementului unităţii de învăţământ. Dacă în primul caz succesul depinde în principal de factori individuali ce ţin de fiecare persoană (definitivat şi grade didactice), în cel de-al doilea profesorii observă persistenţa unor elemente care induc discriminări. Factorii care influenţează avansarea pe linie ierarhică „sunt în continuare influenţaţi de apartenenţa politică a persoanelor” şi „nu neapărat de capacitatea acestora de a se implica în mod eficient în conducerea şcolii”.

Spre regretul cadrelor didactice „nici concursurile pentru ocuparea acestor posturi nu sunt întotdeauna transparente aşa cum ar fi cazul”.

Mai mult de jumătate (60%) dintre participanţii la cercetarea prin chestionare consideră că în şcoală nu le este stimulată creşterea capacităţii şi consolidarea angajamentelor prin remunerări adecvate. Cu toate acestea, colegii formează în general colective armonioase în care îşi dezvoltă relaţii prietenoase, benefice şi de susţinere reciprocă.

 

Sursă foto – france24.fr