Liberalizarea pieței de energie -Date cheie din experiența Regatului Unit și a Olandei

Autor – Horia Mihălcescu

Tendințele pieței de energie și gaze naturale după liberalizare – studii de caz și concluzii pentru piața românească

Cercetarea realizată de Pentagon Marketing & Research își propune să devină un instrument util companiilor din industria de gaze și energie electrică, prin faptul că oferă o analiză a modului în care au evoluat piețele similare în două țări europene, imediat după ce liberalizarea a intrat în vigoare.

Asemănările dintre modul de comportament al corporațiilor și al clienților casnici, în cele două piețe analizate, ne îndreptățesc să spunem că, la fel ca în Marea Britanie și Olanda (cele două cazuri la care ne referim), piața românească va avea un comportament statistic similar, cu riscurile și beneficiile sale, pentru toți actorii implicați: stat, consumatori casnici, companii.

În mod esențial, liberalizarea ar trebui să aducă o creștere a competitivității pe piață, care să se traducă în final la costuri reduse pentru consumatorul casnic. Aceasta este filosofia reglementărilor.

Cu toate acestea, în ambele cazuri studiate, atât Marea Britanie cât și Olanda, evoluțiile au fost lente iar principalul efect imediat al liberalizării a fost creșterea semnificativă a volatilității clienților – ”churning customers”. Evaluările existente pentru această etapă și pentru piața românească demonstrează o evoluție similară a consumatorilor, o parte semnificativă a acestora căutând să își schimbe furnizorii (analiticele Google arată o creștere masivă a căutărilor comparatoarelor de prețuri și a ofertelor pe categorii de clienți casnici ale căror caracteristici sunt fundamentale pentru poziționarea actorilor din piață).

Volatilitatea clienților poate duce la efecte semnificative asupra companiilor, mai ales în contextul în care multe dintre aceste nu folosesc, sau folosesc în mod primitiv, instrumentele de marketing adaptate pentru noul context, în principal cele rezultate din data analytics.

Adaptarea marketingului la noul context (incluzând aici pattern recognition, adaptarea ofertelor, comunicarea, targetarea, ”early customer churn system” etc.) va duce la o creștere a volatilității clienților și la o nevoie a companiilor de a-și modifica așteptările financiare pentru anii care vin.  Hemoragia de clienți bate la ușa. Există cazuri în care companii mai mici dar cu abilități tehnice, analitice și intelectuale bune, au reușit să surclaseze companii mari, mai ales în contextul unui nou context comunicațional în care mediul online devine mai important decât media clasice.

Articol apărut în premieră pe Financialintelligence.ro

 

 

Sursă foto – alert24.ro