Titularizarea în sistemul de învățământ românesc continuă să fie un subiect controversat, iar unii directori de școli atrag atenția asupra impactului negativ pe care acest mecanism îl are asupra calității educației. Profesorul Viforel Dorobanțu, director al Școlii Gimnaziale nr. 1 din Curcani, a declarat în cadrul emisiunii Info Edu că titularizarea pe viață „anulează orice concurență între profesori” și reduce motivația cadrelor didactice de a se perfecționa constant.

sondaj

„Titularizarea trebuie regândită, nu desființată”

În cadrul dezbaterii despre statutul profesorilor și procesul de titularizare, Viforel Dorobanțu a explicat că nu susține eliminarea acestui mecanism, dar consideră că trebuie regândit astfel încât să fie centrat pe beneficiul elevilor.

„Nu o să spun că trebuie să o desființăm, ci să o regândim. Ca esență, regândirea trebuie să aibă la bază, până la urmă, ca finalitate, binele copilului. Nu cred că trebuie învinovățită vreo școală sau vreo comunitate pentru că nu generează atâția copii ca să fie atâtea norme ca să satisfacă toate cerințele de titularizare”, a afirmat directorul.

O problemă de competiție și evaluare

Una dintre marile probleme semnalate de profesorul Dorobanțu este lipsa unei competiții reale între cadrele didactice, odată ce acestea obțin titularizarea. În prezent, un profesor titular își păstrează postul pe termen nelimitat, fără o evaluare riguroasă a performanței sale.

„Titularizarea pe viață omoară orice concurență între profesori. Și ne mulțumim doar cu venitul la muncă, prestația fiecărui profesor prin acea fișă de evaluare pe care o completăm la sfârșitul anului nu poate fi zdruncinată foarte bine, dacă e bună sau rea. Și, deci, se titularizează și, până la ieșirea din sistem, voită sau nevoită de cadrul didactic, nu prea mai poți să îi faci nimic” a explicat directorul.

Acesta atrage atenția că doar în cazul unor probleme grave, cum ar fi un dosar penal, un profesor poate fi îndepărtat din sistem. Altfel, un cadru didactic titular rămâne în învățământ chiar și în situațiile în care prestația sa este una mediocră sau nesatisfăcătoare.

Școala, loc de muncă sau instituție educațională?

O altă critică formulată de Viforel Dorobanțu vizează modul în care învățământul românesc a ajuns să fie perceput mai degrabă ca un sistem care garantează locuri de muncă, decât ca un spațiu destinat exclusiv educației de calitate.

„Țelul învățământului nu este să ofere niște locuri de muncă câtorva zeci de mii de oameni, ci să facă educație. Cine vrea să facă educație trebuie să respecte niște reguli”, a subliniat acesta.

Declarațiile directorului readuc în atenție o problemă veche a sistemului de educație din România: cum poate fi menținut un standard ridicat în rândul cadrelor didactice fără a crea un climat de instabilitate profesională? În prezent, multe state europene au adoptat sisteme flexibile de titularizare, bazate pe contracte pe termen limitat, evaluări continue și posibilitatea schimbării profesorilor în funcție de performanță.

Ce soluții ar putea fi aplicate?

Deși nu a propus un model concret de reformă, profesorul Viforel Dorobanțu a sugerat că un sistem mai dinamic, bazat pe evaluări reale și feedback constant, ar putea îmbunătăți calitatea actului educațional. Printre posibilele măsuri discutate la nivel public se numără:

  • Introducerea unor evaluări periodice riguroase pentru profesorii titulari.
  • Creșterea rolului directorilor de școli și al comunității în menținerea sau revocarea unui profesor titular.
  • Stabilirea unor contracte pe termen determinat, cu posibilitatea prelungirii pe baza performanțelor.
  • Crearea unor mecanisme de recompensare pentru profesorii care obțin rezultate deosebite.

Discuția despre titularizare este una sensibilă și necesită o analiză atentă. Pe de o parte, profesorii au nevoie de stabilitate pentru a-și desfășura activitatea în condiții optime, însă, pe de altă parte, trebuie să existe și un sistem de verificare a calității actului educațional. Declarațiile profesorului Viforel Dorobanțu subliniază o realitate care nu mai poate fi ignorată: fără o reformă a sistemului de titularizare, învățământul riscă să devină mai mult un sistem de protecție a locurilor de muncă, decât un mediu de creștere și performanță.

Sursă foto – https://www.youtube.com/watch?v=ssBO4zM-94I