Profesorul Liviu Papadima, filolog și cadru didactic la Universitatea din București, a subliniat importanța selectării textelor atractive pentru elevi, în cadrul emisiunii „Educația la putere” de la TVR 2. Acesta a explicat că, în lipsa unor texte relevante și interesante, elevii pot manifesta o reacție de respingere, care face dificilă construcția unui proces educațional semnificativ.
„Dacă aduci texte neatractive la clasă, vei avea o reacție de respingere și nu o să ai pe ce construi”, a afirmat Papadima. Profesorii joacă un rol central în transformarea unor texte care, la prima vedere, pot părea neinteresante, în resurse captivante pentru elevi. „Intervenția profesorului este crucială, deoarece un text poate deveni atractiv prin explorarea sa în profunzime, alături de elevi”, a adăugat acesta.
Problematica textelor vechi și rurale
Întrebat despre relevanța textelor considerate depășite și a celor cu tematică rurală, Liviu Papadima a răspuns: „Da, există aceste acuze: texte vechi și texte cu tematică rurală. Să nu uităm că România are încă un procent foarte mare al populației în mediul rural. Textele sunt la liber, le selectează profesorul cu ajutorul manualului și al copiilor. Programa stabilește doar niște criterii generale, iar unul dintre ele este atractivitatea.”
Papadima a evidențiat că abordarea profesorului poate schimba percepția elevilor asupra unui text: „Dacă noi le transmitem adolescenților ideea că „Baltagul” este reprezentativ pentru poporul român, am terminat cu această carte. Dar dacă le spunem că Sadoveanu creează acolo o lume fascinantă, le putem oferi o portiță de acces spre această operă literară.” El a comparat romanul „Baltagul” cu „Numele Trandafirului” de Umberto Eco, descriindu-l drept „un roman de o finețe și un rafinament estetic excepțional”.
Importanța implicării elevilor în selectarea textelor
Un alt aspect subliniat de Liviu Papadima este colaborarea profesorilor cu elevii în alegerea textelor. „Textele sunt selectate cu ajutorul manualului, dar și în funcție de preferințele copiilor. Acest proces este esențial pentru a asigura o experiență educațională captivantă și relevantă”, a spus profesorul.
Declarațiile profesorului Liviu Papadima aduc în prim-plan responsabilitatea profesorilor de a transforma textele literare în instrumente de descoperire și fascinație pentru elevi. Alegerea unor texte potrivite, combinată cu o abordare pedagogică creativă, poate să schimbe radical atitudinea elevilor față de lectură și literatură.
Sursa foto – https://www.facebook.com/liviu.papadima.9/photos