Un studiu recent, desfășurat în anul școlar 2023-2024, a investigat impactul temelor pentru acasă asupra elevilor din învățământul primar. Aproximativ 300 de elevi au participat la acest experiment captivant, fiind împărțiți în două grupuri, fiecare abordând teme diferite pe parcursul a 80 de zile.
Prima grupă a primit teme la limba română, constând în lectura unor texte diverse – de la povești amuzante la subiecte fascinante precum originea cuvântului mausoleu sau mecanismul fotosintezei – urmate de întrebări de înțelegere a textului sau sarcini de sumarizare. Fiecare temă, cu un volum estimat la 20 de minute, a oferit elevilor o călătorie intelectuală palpitantă printr-o varietate de subiecte.
Grupul al doilea s-a aventurat în lumea matematicii, rezolvând exerciții de ordonare a numerelor, rotunjire și aflarea termenului necunoscut. Exercițiile, atent selectate și gradate ca dificultate, au vizat consolidarea materiei deja predate la clasă, oferind un plus de încredere și abilitate elevilor.
Rezultatele au fost spectaculoase! După 80 de zile, elevii care au primit teme la limba română au înregistrat o creștere extraordinară a cunoștințelor generale, depășind cu mult așteptările. Deși au citit și scris intens, nu au înregistrat îmbunătățiri semnificative în ceea ce privește fluența citirii sau scrierii. Aceasta subliniază importanța unei abordări complexe în dezvoltarea alfabetizării, demonstrând că exersarea nu este singura soluție pentru performanță.
În ceea ce privește grupul de matematică, rezultatele au evidențiat o îmbunătățire semnificativă a abilităților de rotunjire și de rezolvare a ecuațiilor cu termen necunoscut. Chiar dacă volumul de teme a fost mic (5-10 exerciții de rotunjire și 2-4 de aflarea termenului necunoscut pe zi), rezultatele obținute au fost notabile, sugerând că un număr redus de exerciții bine alese pot avea un impact major. Pe de altă parte, exercițiile de înmulțire și împărțire, efectuate zilnic în număr semnificativ, nu au produs îmbunătățiri spectaculoase, ceea ce sugerează un alt nivel de complexitate în dobândirea acestor abilități.
Acest studiu, finanțat de Guvernul României, oferă perspective inedite asupra eficienței temelor pentru acasă, evidențiind necesitatea unei abordări atente și a unei selecții judicioase a exercițiilor, adaptate la nevoile și capacitățile fiecărui elev. Studiul a evidențiat că un volum mic de teme, dar bine concepute, poate genera rezultate impresionante. Cercetarea a fost efectuată de Dacian Dolean, psiholog educațional cu o vastă experiență în domeniu, afiliat Universității Babeș-Bolyai și membru în comitetul editorial al publicatiei Journal of Literacy Research. Mulțumiri speciale tuturor participanților la acest proiect inspirat și inovator!
Concluzia studiului este clară: temele pentru acasă, atunci când sunt construite cu grijă și atenție la detalii, pot fi un instrument valoros în procesul de învățare. Este nevoie, însă, de o abordare selectivă și de o înțelegere profundă a proceselor cognitive implicate în diferitele domenii ale învățării. Nu există o formulă magică, dar o planificare atentă și o evaluare riguroasă a rezultatelor pot aduce rezultate remarcabile.
Acest studiu este o dovadă vie că, cu răbdare, metodologie riguroasă și o abordare inovatoare, putem optimiza procesul educațional și putem transforma învățarea într-o experiență captivantă și plină de realizări. Rezultatele acestui studiu servesc ca o sursă de inspirație pentru profesorii din întreaga țară și demonstrează importanța cercetării în educație. În sfârșit, este o veste excelentă atât pentru elevi, cât și pentru profesori, o dovadă a faptului că o abordare inteligentă și eficientă a temelor pentru acasă poate conduce la rezultate extraordinare.
Sursă foto – pixabay.com