Începând cu anul școlar 2025-2026, elevii de liceu din România vor putea explora fascinanta lume a dezvoltării jocurilor video, grație unei noi discipline opționale, integrată în oferta națională pentru învățământul liceal. Această inițiativă inovatoare se adresează tuturor elevilor, indiferent de filieră, profil sau specializare, oferind o cale captivantă de a învăța programarea și dezvoltarea de aplicații digitale.
Disciplina opțională, intitulată sugestiv Dezvoltarea Jocurilor Video, nu necesită competențe avansate de programare. Competențele de bază, dobândite în ciclul gimnazial, vor constitui fundamentul studiului. Cursurile vor avea loc într-un laborator informatic dotat corespunzător, creând un mediu de învățare interactiv și dinamic pentru întregul colectiv de elevi.
Programa școlară, publicată în Monitorul Oficial, subliniază importanța jocurilor video în educație și recreere, atât pentru copii, cât și pentru adulți. Disciplina urmărește nu doar familiarizarea elevilor cu mecanismele de funcționare ale jocurilor video și aplicațiilor digitale, ci și abilitatea de a crea propriile aplicații. Aceasta necesită o abordare interdisciplinară, integrand povestire, design grafic, animație, inginerie de sunet, management de proiect, și aplicarea notiunilor matematice și științifice.
Elevii vor fi implicați în activități practice, similare celor desfășurate de profesioniști din industrie, lucrând în echipe. Vor învăța să conceapă algoritmi, să îi implementeze în limbaj de programare, să aleagă și să utilizeze cele mai potrivite instrumente tehnologice. Programa răspunde nevoilor de alfabetizare digitală, pregătind absolvenții pentru cerințele socio-profesionale ale pieței muncii, unde industria jocurilor video joacă un rol esențial, atât în România, cât și la nivel internațional.
Disciplina Dezvoltarea Jocurilor Video valorifică creativitatea și curiozitatea elevilor, oferindu-le oportunitatea de a dobândi o experiență inițială într-un domeniu extrem de atractiv pentru tineri. Activitatea didactică se va desfășura într-un laborator informatic, cu un număr corespunzător de calculatoare și dotări adecvate. Profesorul va organiza unitățile de învățare, alternând aspectele teoretice cu cele practice, cu scopul de a crea un joc concret.
Metodele didactice vor fi adaptate de fiecare profesor, ținând cont de nivelul de achiziții și vârsta elevilor, și valorificând creativitatea acestora. Se recomandă o combinație de metode tradiționale (demonstrația, problematizarea, algoritmizarea) cu metode moderne (învățarea prin descoperire, observarea sistematică, proiectul, portofoliul, studiul de caz, jocul de rol). Activitățile practice pe grupe vor încuraja colaborarea, munca în echipă și comunicarea.
Programa sugerează prezentarea unui produs demonstrativ la începutul studiului, urmată de dezvoltarea unui produs identic sau similar de către elevi, pas cu pas. Prezentarea conținuturilor va include exemple practice, folosind un limbaj de programare specific și tehnologii relevante. Elevii vor experimenta și exersa realizarea de operații și obținerea de efecte prin modificarea parametrilor unui produs furnizat de profesor. Analiza unor jocuri populare va ilustra modul în care diverse efecte îmbunătățesc percepția jucătorului.
Elevii vor fi implicați în activități practice de învățare, aplicând diferite tehnici pentru realizarea propriilor aplicații de tip joc video. Aceasta le va permite să înțeleagă procesul de optimizare dinamică și să dobândească experiență practică. Discuțiile cu elevii vor cuprinde diverse tipuri de jocuri (e-sports, VR, AR, PvP, PvE, RTS, RPG, MMORPG, MOBA, turn-based games, battle royale), prezentând specificul și caracteristicile acestora, cu recomandări de vârstă bazate pe PEGI și ESRB.
Realizarea unei aplicații de tip joc presupune mai multe etape: stabilirea conceptului, designul inițial, producția, alegerea limbajului de programare fiind parte a proiectării. Se recomandă utilizarea limbajului C# în mediul de dezvoltare integrat Visual Studio Community (accesibil gratuit), o unealtă populară în industria dezvoltării software, compatibilă cu diverse platforme (Windows, Android, iOS, web etc.).
Elevii vor putea crea jocuri de la simple (ghicește un numar) la complexe (T-Rex, Flappy Bird, Space Battle, Tetris), dezvoltându-și abilitățile de lucru cu entități 2D, animații și deplasări pe ecran. Se recomandă scrierea ideilor și a unui plan/scenariu, pentru a trece de la intuitiv la concret și detaliat. Evaluarea va include metode tradiționale (probe orale, scrise, practice) și metode moderne (proiecte, referate, portofolii), cu accent pe autoevaluare și evaluarea colegială.
Proiectul, ca metodă de învățare-evaluare, permite aplicarea creativă a cunoștințelor teoretice și practice. Această nouă disciplină promite să transforme experiența liceului, oferind elevilor o cale inovatoare de a învăța, crește și a se pregăti pentru provocările viitorului.