Pe fondul schimbărilor climatice și al poluării în creștere, un nou raport al New Economics Foundation (NEF), citat de The Guardian, propune o taxă pe zborurile frecvente, ca măsură pentru reducerea emisiilor de carbon și combaterea încălzirii globale. Potrivit raportului, această taxă ar putea reduce emisiile de carbon generate de avioane cu 21%, dacă se aplică o taxare progresivă pe fiecare zbor suplimentar efectuat peste primul zbor dus-întors anual. Măsura vizează în special reducerea numărului de zboruri efectuate de persoanele care călătoresc frecvent, aducând totodată beneficii semnificative prin reducerea poluării.

sondaj

Propunerea de Taxare a Zborurilor Frecvente

Conform raportului NEF, propunerea se concentrează pe taxarea zborurilor în funcție de frecvența călătoriilor aeriene. Primul zbor dus-întors într-un an ar fi scutit de taxă, însă pentru a doua călătorie cu avionul, europenii ar putea achita o taxă de 100 de euro. Taxa ar crește progresiv, cu 100 de euro pentru fiecare zbor suplimentar. Astfel, cei care călătoresc frecvent cu avionul vor fi încurajați să reducă numărul de zboruri, iar impactul asupra mediului ar putea fi semnificativ.

Un aspect important al propunerii este că aproximativ 72% dintre europeni, care călătoresc o singură dată sau deloc într-un an, nu ar fi afectați de această taxă. În schimb, 5% dintre călătorii frecvenți, care efectuează mai multe zboruri anual, ar fi principalii contribuabili la veniturile generate de această taxă, oferind totodată o soluție eficientă pentru reducerea poluării aeriene.

Impactul asupra Diferitelor Categorii de Călători

Implementarea unei astfel de taxe ar afecta în special persoanele cu venituri mari, care călătoresc mai frecvent. Analizele sugerează că doar 15% din gospodăriile cu un venit anual sub 20.000 de euro ar fi afectate, în timp ce 63% dintre gospodăriile cu venituri de peste 100.000 de euro ar plăti taxa propusă. Aceasta demonstrează că măsura este concepută pentru a taxa disproporționat călătorii de lux și utilizatorii frecvenți ai transportului aerian, fără a împovăra majoritatea populației.

Potrivit Magdalena Heuwieser de la grupul de campanie Stay Grounded, actualul sistem de taxare nu face distincție între tipurile de călători, iar această propunere vine să echilibreze situația: „În prezent, nu contează dacă zbori pentru a-ți vizita familia sau faci al zecelea zbor anual către o casă de vacanță de lux – plătești aceeași taxă pentru acel zbor”.

Taxa și Combaterea Poluării

Propunerea de taxare a zborurilor frecvente ar putea juca un rol important în reducerea poluării aeriene. Inginerul aerospațial Finlay Asher, cofondator al grupului Safe Landing, a subliniat că libertatea de a continua să zburăm este amenințată de efectele pe termen lung ale emisiilor din aviație. Cei care zboară frecvent sunt responsabili pentru o mare parte din emisiile de carbon, iar o astfel de taxă progresivă ar încuraja reducerea acestor zboruri și ar contribui la stabilirea unor obiective de reducere rapidă a emisiilor.

Cu toate acestea, implementarea unei astfel de taxe la nivelul Uniunii Europene ar necesita acordul unanim al statelor membre, ceea ce a fost dificil de realizat în trecut, în special în domeniul politicii fiscale. Raportul sugerează că, în absența unui consens la nivelul UE, statele membre individuale sau alianțele regionale ar putea adopta unilateral o astfel de măsură.

Perspective și Soluții pentru Viitor

Pe lângă taxarea zborurilor frecvente, experții subliniază că există alte soluții promițătoare pentru decarbonizarea aviației, precum utilizarea combustibililor sintetici, avioanelor electrice și operațiunilor de zbor mai eficiente. Totuși, aceștia recunosc că obstacolele tehnologice din sectorul aviației sunt mai mari decât în alte sectoare economice, ceea ce face ca o soluție completă să fie încă departe.

Sola Zhang, expert în aviație, subliniază că o schimbare în comportamentul de călătorie este esențială: „Zborul mai puțin sau schimbarea modurilor de transport este în mod evident cea mai eficientă soluție”.

Taxa pe zborurile frecvente propusă în Europa reprezintă o măsură practică pentru reducerea emisiilor de carbon și combaterea poluării generate de sectorul aviației. Deși va afecta în special călătorii frecvenți și persoanele cu venituri ridicate, măsura este concepută pentru a sprijini tranziția către un transport aerian mai sustenabil. De asemenea, aceasta ar putea genera venituri semnificative pentru finanțarea inițiativelor de mediu și a proiectelor de infrastructură verde, contribuind la obiectivele climatice ale Uniunii Europene. Într-o perioadă în care schimbările climatice devin din ce în ce mai evidente, astfel de măsuri sunt necesare pentru a asigura un viitor mai curat și mai sustenabil.

 

Sursă foto – pixabay.com