Anul școlar 2024-2025 aduce schimbări semnificative în modul de evaluare a elevilor, schimbări care au stârnit atât așteptări, cât și îngrijorări în rândul cadrelor didactice. Conform noilor reglementări impuse de Ministerul Educației, evaluarea elevilor va trebui să se bazeze pe standarde naționale clare, care ar trebui să fie definite până la 30 august 2024. Această măsură este menită să elimine subiectivismul din notare, o problemă discutată intens în ultimii ani.
Standardele Naționale de Evaluare – între teorie și practică
Deși intenția din spatele noilor standarde naționale este de a crea un sistem de evaluare mai obiectiv și transparent, unii profesori exprimă îngrijorări legate de implementarea acestora. Adela Roșu, profesor de limbi străine și membru al Federației Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI), a subliniat că termenul de „standard național” rămâne vag și neclar. „Cum să măsori ceva, dacă nu știi ce să folosești pentru măsurare? Mă tem că s-a pus carul înaintea boilor. Avem hârtii, nu și standarde”, a declarat aceasta pentru Ziare.com, subliniind lipsa unor directive clare care să sprijine aplicarea acestor reguli.
Problema majoră constă în faptul că, deși profesorii vor fi sancționați dacă nu aplică noile standarde, aceștia nu au încă la dispoziție instrumentele necesare pentru a o face în mod eficient. Această situație creează o presiune suplimentară asupra cadrelor didactice, care se confruntă deja cu diverse provocări în procesul de predare și evaluare.
Diferențierea notelor pe profiluri
Un aspect cheie al noilor reglementări îl reprezintă diferențierea standardelor de evaluare pentru fiecare profil de liceu – real, uman, vocațional și tehnologic. Deși sistemul de notare va rămâne același, cu note de la 1 la 10, criteriile pentru acordarea acestor note vor trebui adaptate specificului fiecărui profil. De exemplu, ce înseamnă nota 10 la Matematică pentru un elev de la un liceu tehnologic ar putea fi diferit față de un elev de la un profil real.
Centrul Național pentru Curriculum și Evaluare are sarcina de a elabora aceste standarde naționale pentru toate disciplinele din învățământul primar, gimnazial și liceal, iar pentru învățământul tehnologic, standardele vor fi realizate de Centrul Național de Învățământ Tehnologic și Tehnologic Dual.
Contestarea notelor – O provocare nouă
Noua posibilitate de contestare a notelor primite la lucrările scrise adaugă un element suplimentar de complexitate în relația dintre elevi, părinți și profesori. Oana Avram, expert educațional, avertizează că acest nou regulament poate avea efecte mixte. Pe de o parte, contestarea notelor ar putea crește transparența și echitatea în evaluare. Pe de altă parte, există riscul ca elevii să devină „vânători de note”, concentrându-se mai mult pe obținerea unui punctaj cât mai mare decât pe înțelegerea reală a materiei.
În acest context, standardele naționale devin esențiale pentru a asigura o evaluare corectă și uniformă. Fără acestea, subiectivismul va continua să fie o problemă majoră, iar nemulțumirile, în special din partea părinților, ar putea escalada.
Anul școlar 2024-2025 marchează un moment crucial pentru sistemul educațional din România, cu introducerea unor noi reguli de evaluare ce vizează atât elevii, cât și profesorii. Deși scopul acestor măsuri este clar – crearea unui sistem de evaluare mai corect și transparent – modul în care acestea vor fi implementate rămâne incert. Fără standarde naționale bine definite și ușor de aplicat, există riscul ca noile reglementări să genereze mai multe probleme decât soluții, adâncind frustrarea în rândul profesorilor și elevilor deopotrivă.
Sursa foto – pixabay.com