Într-un masterplan recent publicat de Primăria Capitalei, se estimează că până în 2035, Bucureștiul va ajunge la un nivel alarmant de motorizare, cu 900 de autovehicule la fiecare 1.000 de locuitori. Această previziune exclude vehiculele persoanelor care locuiesc cu chirie în capitală, dar au mașinile înmatriculate în alte județe, ceea ce sugerează că numărul real de vehicule este chiar mai mare.
Creșterea constantă a parcului auto
Conform datelor prezentate în masterplan, parcul auto din București a înregistrat o creștere anuală de aproximativ 3,5% în perioada 2012-2022. Această tendință ascendentă este atribuită lipsei unor mijloace alternative eficiente de mobilitate, cum ar fi pistele pentru biciclete, benzile dedicate transportului public și facilitățile pietonale. Aceste carențe au dus la o creștere semnificativă a numărului de vehicule înregistrate în capitală, contribuind la o prognoză îngrijorătoare pentru 2035.
Evoluția numărului de vehicule
Datele furnizate de Prefectura București arată o creștere semnificativă a numărului de autovehicule înmatriculate în București și Ilfov în ultimul deceniu. În 2011, în București erau înmatriculate 1.131.807 mașini, iar în Ilfov 93.009. Până în 2022, numărul mașinilor înmatriculate în București a crescut la 1.529.221, iar în Ilfov la 256.007, totalizând 1.785.228 vehicule. Aceasta reprezintă o creștere de peste 320.000 de autovehicule în București și o aproape triplare a numărului de mașini în Ilfov.
Impactul asupra mobilității urbane
Această creștere semnificativă a numărului de autovehicule pune o presiune uriașă asupra infrastructurii rutiere a Bucureștiului, deja suprasolicitată. Lipsa unor soluții eficiente de mobilitate alternativă nu doar că amplifică traficul, dar contribuie și la creșterea poluării și a timpilor petrecuți în trafic.
Necesitatea unor măsuri urgente
Având în vedere tendințele actuale și prognozele pentru 2035, este imperativ ca autoritățile locale să implementeze măsuri urgente pentru a dezvolta infrastructura de mobilitate alternativă. Crearea de piste pentru biciclete, extinderea rețelei de transport public și îmbunătățirea infrastructurii pietonale sunt doar câteva dintre soluțiile care ar putea ajuta la reducerea numărului de autovehicule pe străzile capitalei și la îmbunătățirea calității vieții locuitorilor.
În concluzie, dacă nu se vor lua măsuri adecvate, Bucureștiul riscă să devină un oraș paralizat de numărul excesiv de autovehicule, afectând negativ atât mediul, cât și locuitorii săi.
Sursă foto – pixabay.com