La testarea PISA 2022, derulată de Organizația de Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE), România s-a clasat pe penultimul loc din UE, înaintea Bulgariei, și pe locul 45 la nivel general din 81 de state și teritorii participante. Decalajele față de punctajele înregistrate în țările OCDE sunt semnificative în toate cele trei domenii de testare.

sondaj

49% dintre elevii români nu au reușit să atingă nici măcar nivelul de bază al competențelor matematice, în comparație cu un procent de 31% la nivelul OCDE, ceea ce înseamnă că nu pot interpreta și nu pot recunoaște, fără instrucțiuni directe, modul în care o situație simplă poate fi reprezentată matematic. În același timp, nivelul performerilor de top, care au atins nivelul 5 sau 6 la testul PISA la matematică, este de doar 4% – mai puțin de jumătate față de media OCDE de 9%.

Profesorul Cătălin Ciupală, care predă matematică la Colegiul Național „Andrei Șaguna” din Brașov, a analizat pentru Republica rezultatele obținute de elevii români la această disciplină la testarea PISA 2022.

„Aceste rezultate arată că reforma începută în urmă cu 12 ani, cu schimbarea programelor școlare, nu a avut efectul dorit. Sau încă nu se văd rezultatele acestei reforme. De exemplu, copiii aceștia de 15 ani au învățat, de când au intrat în școală, la română, matematică și celelalte materii, după noua programă și nu cred că că rezultatele reflectă acest lucru. Asta înseamnă că ori programele nu sunt upgradate, ceea ce nu cred, pentru că mi se par mult îmbunătățite, ori profesorii nu reușesc să intre în stilul de programă nouă, mult mai aplicată”, a declarat Cătălin Ciupală.

Profesorul subliniază că toate problemele date la testele PISA au legătură cu viața reală. „De exemplu, se spune că o șură are acoperișul sub formă de piramidă regulată, se dă schema geometrică, deci transpunerea în limbaj matematic se vede ca figură, dar totodată se pune și fotografia acelui acoperiș. Cu alte cuvinte, se poate face un transfer mental și se poate face o ancorare a imaginarului din real în abstract”. O astfel de raportare la realitate lipsește în general în România, atât din predare, cât și din testare, cu toată că nu lipsește din programă, care pune accent pe acest aspect, continuă Cătălin Ciupală.

Iar felul în care sunt realizate subiectele la Evaluarea Națională descurajează ancorarea predării matematicii în viața de zi cu zi.

Dacă noi am schimba structura de la Evaluarea Națională la nivelul clasei a VIII-a și am modela-o după testele PISA, eu cred că rezultatele s-ar vedea în ciclul următor. De ce? Pentru că profesorii urmăresc ce se dă la Evaluarea Națională. Se dau probleme teoretizate? Da? Aia facem. Se dau probleme practice? Nu? Atunci nu facem așa de mult. Mă uitam la o discuție pe care au avut-o cei care au făcut framework-ul pentru testele PISA, a fost o discuție acum o lună de zile în cadrul OCDE, și reprezentantul Poloniei, un profesor universitar, a spus clar: Până nu am schimbat subiectele de la examene, nu s-au mișcat lucrurile”, a povestit Cătălin Ciupală.

Continuarea pe Republica.ro

 

 

Sursă foto – pixabay.com