Un profesor pensionar critică aspru industria meditațiilor și face o radiografie a sistemului educațional din România. Avem mulți elevi olimpici, dar totodată și cele mai slabe rezultate la testele PISA. Care este explicația?
Profesorul oltean Dumitru Nica, în vârstă de 81 de ani, are în spate zeci de ani la catedră, în fața elevilor de liceu și în fața studenților. A fost inspector de specialitate și în comunism, dar și după 1989, a și condus Inspectoratul Școlar Județean Olt, a înființat un liceu și, în două rânduri, a adus învățământul superior în municipiul Slatina.
Acesta a vorbit despre faptul că meditațiile s-au transformat într-o adevărată industrie și că elevii fac ore suplimentare chiar de la vârste fragede.
Scoatem în evidență elevii de top, ceea ce este un lucru de lăudat, însă îi uităm pe copiii în care părinții nu „investesc“ plătind meditații încă din primii ani de școală.
“Tragedia este că meditațiile au început de la clasa I acum. Și învățătorii fac. Profesorul, în loc să-și facă datoria sută la sută la clasă, trece la meditații. Nenorocirea este că nici acolo nu face cum trebuie, pentru că am înțeles că se fac meditații și cu șapte-opt elevi. Nu mai e meditație, aia e industrie. Ca să faci meditație, trebuie să faci cu doi-trei copii, ca să poți să-i ambiționezi, elevi de același nivel”, spune profesorul pentru „Weekend Adevărul“.
Profesorul Nica recunoaște că și el a făcut pregătire suplimentară, însă niciodată cu elevii de la clasă.
„Și eu am făcut meditații când am avut timp, când eram profesor, dar în primul rând că nu făceai meditații cu elevii tăi. Era un principiu pe care ți-l impuneai, dar era și impus de minister. Te depista“, a dezvăluit profesorul.
Fostul profesor susține că sistemul educațional se mai confruntă cu o problemă: cadrele didactice nu sunt încurajate cu adevărat să-și dovedească performanța la catedră.
„Premiem elevii olimpici și pe profesorii lor. Îi premiem, foarte bine, dar eu aș premia profesorii de la școală, de la liceu, care aduc elevii de la nota 4 la 6, de la 5 la 7. Trebuie să urmăresc să văd care face performanță. Citeam zilele trecute niște cuvinte ale unui elev care spunea că ar trebui profesorii să se ocupe mai mult de clasă și să lase olimpicii, că ei și așa obțin rezultate. E adevărat, sunt mai multe neajunsuri acum și în viața profesorilor și în viața elevilor, însă a cam scăzut interesul profesorilor pentru calitatea învățământului la clasă“, a apreciat prof. Nica.
Sursă foto – pixabay.com