„Rețetele simple precum creșterea salariilor, reducerea mărimii claselor sau a numărului de ore predate nu funcționează”, pentru a face să crească atractivitatea muncii de profesor, apreciază, într-un articol publicat pe portalul educațional german Deutsches-schulportal.de, Andreas Schleicher, directorul Departamentului pentru Educație al OCDE (Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică).

sondaj

El analizează posibilele măsuri care să crească aprecierea față de această profesie pornind de la cazul Germaniei, unde, notează specialistul, prea puțini tineri sunt interesați să studieze pentru a deveni profesori și există un deficit de cadre didactice. Cum se poate schimba acest lucru, cum poate această profesie să devină din nou mai atractivă?

“Relațiile pedagogice bune, lucrul în echipă, libertatea creativă și responsabilitatea personală sunt mult mai importante”, potrivit lui Andreas Schleicher, unul dintre cei mai reputați experți internaționali în educație.

Director al Departamentului pentru Educație al OCDE, organizație la care negociază să adere și România, Andreas Schleicher este coordonator al evaluărilor internaționale PISA, PIAAC, TALIS.

El face o comparație între sistemul educațional din Germania și alte sisteme de educație internaționale, pentru a sublinia ce ar putea învăța Germania de la alte țări pentru a face din nou atractivă cariera de profesor.

Referitor la salarii, Andreas Schleicher spune că „doar Luxemburgul își plătește profesorii mai bine decât Germania. Profesorii finlandezi câștigă puțin mai mult de jumătate decât cei germani. În ciuda acestui fapt, în Finlanda există șapte candidați pentru fiecare post didactic, în timp ce în Germania exista un deficit de profesori. Raportul numeric al elevilor de școală elementară per profesor nu diferă foarte mult între cele două țări. Dacă nu banii și mărimea claselor, ce anume face ca profesia de profesor să fie atractivă?

Așteptările de la profesori sunt mari și în creștere. Ne așteptăm ca ei să fie experți în ceea ce predau, cui predau și cum învață elevii. Ne așteptăm să fie pasionați și plini de compasiune; să însoțească individual elevii cu nevoi și limbi diferite, provenind din medii diferite ca mentori și să promoveze toleranța și coeziunea socială”.

Libertatea creativă face profesia atractivă

„Rețetele simple precum creșterea salariilor, reducerea mărimii claselor sau reducerea volumului de muncă nu funcționează. Dimensiunile claselor din Germania se încadrează în media OCDE, volumul orar de muncă este ușor sub media OCDE. În multe locuri se spune că sarcinile care nu au legătură cu predarea ar trebui externalizate către alți furnizori de servicii, astfel încât profesorii să se poată concentra pe deplin asupra lecțiilor. Acest lucru pare eficient la început, dar în Finlanda profesorii petrec o treime din timp cu elevii în afara sălii de clasă, deseori se ocupă de probleme sociale acolo. În Japonia, elevii și profesorii lor fac curățenie în școală la sfârșitul zilei, deoarece este casa lor comună de care sunt responsabili împreună”, spune Andreas Schleicher.

 

 

Sursă foto –  ocde.com