Atunci când copilul își vede, de exemplu, mama sau tatăl petrecând timp mult pe telefon, să nu avem pretenția ca ei să procedeze altfel. Regulile se respectă în egală măsură de toată lumea, iar startul îl dau părinții. Dependența de telefonul mobil se întâlnește, de asemenea, și la adulți, și la copii.
Potrivit lui Hirsh-Pasek, profesor la Temple University și senior fellow la Brookings Institution, tot mai multe studii confirmă importanța conversației. „Limba este cel mai bun predictor al rezultatelor școlare”, mi-a spus ea, „și cheia pentru abilități lingvistice puternice sunt acele conversații fluente între copii mici și adulți.” (potrivit The Atlantic)
În plus, când părinții sunt mai atenți la ecrane decât la relația cu copilul, el va fi încurajat prin puterea exemplului în aceeași direcție. Preșcolarii de astăzi petrec mai mult de patru ore pe zi în fața unui ecran, lucru foarte dăunător pentru creierul tânăr. Din 1970, vârsta medie de debut a utilizării ecranului a trecut de la 4 ani la doar 6 luni. Timpul petrecut pe dispozitive este timpul care nu este petrecut explorând în mod activ lumea și relaționând cu alte ființe umane.
De ce copiii par totuși mai greu de despărțit de telefonul mobil comparativ cu adulții? Nu puțini sunt părinții care spun că cei mici sunt atât de prinși în activitățile de pe telefonul mobil încât uită să ceară sau să meargă la baie și fac pe ei. Se pare că sunt mai vulnerabili în fața strategiilor care țin de DP (designul persuasiv). De ce? Deoarece la copii, zona numită striatum ventral (centrul plăcerii din creier) – care se află la intersecția rețelelor neuronale care tratează diferite aspecte ale proceselor de recompensă și motivație – este mai receptivă la dopamină decât în cazul adulților. Așa se explică excitația exremă când primesc, de exemplu, cadouri – reale sau virtuale.
Ce putem face?
Stabilirea unor reguli privind utilizarea telefonului mobil este necesară, ele putând echilibra relația cu tehnologia – alegerea unei anumite zile din săptămână, selectarea unei perioade de timp, selectarea activităților de pe telefon, adaptarea regulilor la vârsta copilului.
Însă, legat de reguli, înainte de a le formula trebuie să avem în vedere:
- „Nu face reguli pe care nu vrei sau nu poți să le aplici!
- Nu face reguli pe care nici tu nu le poți respecta!
- Nu fi atât de strict în legătură cu ele, astfel încât copiii tăi să se sature și să se răzvrătească!“
Sursă foto – pixabay.com