Analiză – Peste 40% din prețul benzinei și al motorinei la pompă merge la guvern

Într-o postare pe pagina de Facebook ”Reportaje is Back” a fost publicată o analiză detaliată despre cum ajunge motorina și benzina să coste atât de mult la pompă.

Va las mai jos calculul detaliat cu câti bani câștiga statul din prețul plătit de noi la pompa pentru benzina și motorina. Cred ca este cel mai detaliat calcul pe care îl puteți găsi pe internet și presa. Sursele le găsiți în comentarii. Calculul este la zi iunie 2022.

¶ Prețul benzinei superioare este azi 9.09-9.34 Lei/litru iar prețul motorinei superioare este 9.5-9.75 lei/litru

¶ Preț baril petrol în medie anul acesta 105 USD. Un baril petrol crud are 159 litri din care rezulta cam 125 litri benzina SAU 116 litri motorina. Aici e o discuție pentru ca volumul benzina/motorina rezultat este variabil și pe lângă combustibilul pur distilat se adaugă foarte mulți aditivi. O alta mențiune este ca dintr-un baril de petrol exista și alți compuși derivați care se vând deci rafinăria nu face bani doar din distilarea asta. Ma rog am cautat mult  și media este aceasta dintr-un baril petrol rezulta 125 litri benzina SAU 116 motorina. Asta înseamnă 0.84 USD/litru benzina și 0.9 USD/ litru motorina. Deci prețul de rafinare la un curs mediu RON/USD 4.68 => preț benzina 3.93 lei/litru și preț motorina 4.21 lei/ litru. Acesta ar fi prețul de rafinărie dar atenție nu conține marja rafinăriei care este 10-14% din rapoartele OMV/Petrom de anul trecut (atașate în comentarii)

¶ deci prețurile la poarta rafinăriei estimate iunie 2022 sunt 4.32-4.51 lei/ litru benzina si 4.63-4.84 lei/litru motorina.

¶ conform site-ului oficial al finanțelor publice, nivelul actual iunie 2022 al accizelor la combustibil este 2458.1 lei/ tona benzina și 1892.72 lei tona motorina. Sursa o găsiți în comentarii. Deci rezulta ca la fiecare litru benzina se adaugă acciza de 2.48 lei și la fiecare litru motorina se adaugă acciza de 1.89 lei.

      *****atentie. Anunțat se guvernul ca scade acciza prin februarie după creșterea fulminanta a preturilor la pompa după ce o crescuse în ianuarie. Nu au mai scăzut-o. A rămas la stadiul declarativ.

¶ PREȚ REZULTAT FĂRĂ TVA

Preț benzina 4.32-4.51 lei + 2.48 lei = 6.8 – 6.99 lei/litru benzina fără TVA

Preț motorina 4.63-4.84 lei + 1.89 lei = 6.52 – 6.73 / litru motorina fără TVA

¶ acest cost este unul fără marja și cheltuieli pentru distribuitorii de combustibil. Deci la acest preț se adaugă salariile, logistica și toate cheltuielile benzinăriilor plus profitul și rezulta prețul la pompa pe care îl plătim.

¶ cât câștiga statul din prețul combustibilului?

– Benzina 1.51- 1.55 lei (TVA 19% brut) + 2.48 lei (acciza) = 3.99 – 4.03 lei / litru adică 41-42% din prețul benzinei la pompa merge la guvern. // procentul poate fi mai mic pentru ca este posibil sa nu se aplice TVA la acciza LATER EDIT. Se pare ca statul aplica TVA și la acciza. Taxare la taxare. Noaptea mintii.

– Motorina  1.45-1.49 lei ( TVA 19% brut) + 1.89 lei (acciza) = 3.34 – 3.74 lei / litru adică între 40-41% din prețul motorinei la pompa merge la stat.// procentul poate fi mai mic pentru ca e posibil sa nu se aplice TVA la acciza. Nu știu exact cum se calculează contabil la energie.

Vi se pare puțin? Mie nu. Pentru ca la acele procente se mai adaugă și altele:

Impozit pe profit. De exemplu pe T1 2022 OMV/ Petrom a avut un profit de 14.5% net. Dacă aplicam impozitul pe profit rezulta ca statul mai încasează încă 2.3-2.4% procente care se adauga la cele de mai sus.

Impozitul pe profit se adaugă și impozitul pe salariile angajaților. Este relevant? Sigur ca da. Profitul și salariile sunt prinse și acestea în prețul plătit la pompa de noi. Tot noi le plătim și banii aceia tot de stat sunt impozitați.

Ca să ii dam credit și lui Guda, am făcut calculele la TVA BRUT și nu net. Adică ce tot încearcă Guda sa spună este ca la stat plătești diferența între TVA-ul încasat și cel plătit. Adică TVA-ul încasat de stat de nu ar fi 19% cu mai puțin și asta ar afecta calculul. Da, asa este. Dar ce uita Guda sa spună este ca 95% din cifra de afaceri a benzinăriilor este data de comerțul cu combustibil și prin urmare TVA plătit nu e foarte mare. Asa ca hai sa zicem ca TVA net ar fi undeva la 16%. Se compenseaza draga Guda cu impozitele de mai sus. Și guess what, dacă urmărești traseul TVA, chiar și banii aia plătiți de OMV la furnizori tot la stat ajung.

Nu am considerat aici faptul ca statul mai are și redeverente pe exploatări și mai ia și impozit pe profitul rafinăriei.

Sursă analiză – Reportaje is Back

 

 

Sursă foto – gds.ro