La un semestru după ce, dintr-un experiment, s-a așezat prima dată la catedră, la o școală din comuna Ciorăști, județul Vrancea, Costi Rogozanu spune fără să ezite că acolo vrea să „facă purici”. Într-o discuție cu Școala 9, jurnalistul a povestit despre cum au fost pentru el primele luni ca profesor de limba română în comunitatea natală, care include elevi nevoiți să se împartă între școală și munca fizică. Rogozanu  predă pe înțelesul tuturor metafore și poezie folosind Instagram și versuri din manele și muzică pop.

sondaj

În vârstă de 44 de ani, Costi Rogozanu a terminat Facultatea de Litere din București și a fost colaborator la mai multe reviste de cultură. Șapte ani a fost prezentator la Realitatea Plus, de unde a plecat în primăvara lui 2020. Acum semnează opinii în Libertatea.

Profesor de Română a ajuns, din septembrie 2021, dintr-un experiment: a vrut să vadă cum este examenul de titularizare. L-a luat și și-a spus că nu are nimic de pierdut dacă merge mai departe. Așa că și-a ales Școala Gimnazială „Ionel Sârbu” din Ciorăști, județul Vrancea, aflată la vreo 20 de kilometri de Nănești, unde locuiește cu soția sa, Dora. Face zilnic naveta până la școală. A preluat clasele V-VIII și este diriginte la a șaptea.

„E clar că nu le înțelegi glumele, aluziile, nu înțelegi jumate din viața lor socială dacă nu ești pe TikTok”, spune el. Aplicațiile de Instagram și Tik Tok ar trebui să fie obiecte de studiu pentru toți profesorii, crede Rogozanu, ca să învețe să comunice cu tinerii. Fractura dintre generații este lizibilă, iar adulții au nevoie să o micșoreze, învățând, întâi de toate, să „vorbească” pe limba celor mai mici decât ei.

Urmărindu-i pe Tik Tok și-a dat seama că, în mare măsură, elevii citesc și înțeleg acum un text, o poezie sau o narațiune fragmentat, pe episoade. Așa cum urmăresc clipuri de 40-60 de secunde pe rețelele sociale, care surprind exact ideile principale ale unei povești, ori care sunt diverse fragmente din seriale sau filme.

Din când în când, versurile din manele și muzica pop românească trec și ele prin filtrul orei de română, atunci când Rogozanu le vorbește elevilor despre comparații, epitete sau alte figuri de stil. Vrea, pe de-o parte, să aplice lecțiile pe ceva cu care cei mici sunt mai familiari, iar pe de altă parte, să le arate care sunt modalitățile prin care media și cultura pop îi atrag spre anumite subiecte.

„De ce nu? Poți analiza o imagine literară propusă de Tzancă Uraganu fără să strâmbi din nas. Uneori, trebuie să lucrezi cu ceva care le e foarte familiar. Trebuie doar să alegi înțelept anumite versuri, sintagme unde poți să aplici ceva util, să învețe copilul o figură, o comparație” – spune Costi Rogozanu.

Continuarea pe Școala9.ro

 

 

Sursă foto – alert24.ro