Cum se face matematică în România – Ocupăm locul 15 în clasamentul pe țări la olimpiada internațională, dar 22% dintre elevii de clasa a VIII-a sunt analfabeți numeric și științific

România a obținut la Olimpiada Internațională de Matematică 2020 cele mai bune rezultate din ultimii 5 ani: locul 15 pe națiuni, în competiția dominată de China, Rusia și SUA.

Lotul olimpic la matematică al României a obținut o medalie de aur, două medalii de argint și trei medalii de bronz, anunță Societatea de Științe Matematice din România. Pe națiuni, România a ocupat locul 15 anul acesta, față de poziția 17 la IMO 2019, poziția 33 la IMO 2018, poziția 22 la IMO 2017, poziția 20 la IMO 2016.

Olimpiada Internațională de Matematică (OIM) 2020 pentru elevii de liceu s-a aflat la a 61-a ediție, care s-a desfășurat virtual la Saint-Petersburg, Rusia, în perioada 19 – 28 septembrie 2020. În competiție s-au înscris anul acesta 616 elevi din 105 țări.

Dicolo de elite

România ocpupă primul loc în rândul analfabeților funcționali la nivel european iar mai nou aflăm că ocupăm primul loc și la analfabetism științific și numeric. Conform studiului TIMSS 2019, la matematică, fizică, chimie și biologie, România se situează sub media internațională de 500 de puncte, rămânând consecventă acestei subclasări de-a lungul ultimelor două decenii (între 458 și 479).

Studiul (implementat la noi de Universitatea din București) ne spune că analfabetismul numeric și cel științific afectează 22% din efectivele de elevi de clasa a VIII-a. În același timp, 48% dintre aceștia sunt sub nivelul mediu-funcțional de performanță în primul caz și 51% în cel de-al doilea.

În majoritatea țărilor participante, tipurile acuzate de analfabetism se poziționează sub 13%. Prin urmare, matematica și științele – discipline fundamentale, cu rol major în procesul formării – reprezintă provocări mult prea mari pentru un număr important de elevi români aflați la sfârșitul gimnaziului, adică într-un punct nodal al evoluției lor.

Sistemul românesc de educație a rămas blocat în epoca comunistă. Încercăm să scoatem vârfuri, să creionăm elita dar uităm de restul. Astfel, România este în topul olimpiadelor internaționale dar la coada clasamentului european al educației de masă.

Sursă foto – nytimes.com