Profesorul Dragoș Iliescu – Școala digitală așa cum se face acum are costuri serioase pentru acești copii, pentru țară și pentru societatea românească

Profesor la Universitatea din București și director al Școlii Doctorale de Psihologie, Iliescu a atras atenția asupra scăderii gradului de dificultate la examenul de Bacaluareat și asupra lipsei de corectitudine în actualul sistem de notare de la Evaluarea Națională pentru clasa a VIII-a.

Dragoș Iliescu – „Una dintre provocările care mi s-au adresat era legată de capacitatea noastră de a standardiza testarea elevilor în școala românească, de a digitaliza acele teste. Opinia mea aici: este clar că testarea standardizată este singura formă de testare care poate să răspundă nevoilor de corectitudine și obiectivitate pe care societatea modernă le are și societatea românească nu-și permite să ignore testarea standardizată. Și pun acum în evidență această caracteristică de „fairness”, de corectitudine a testării standardizate; ea ține de precizia măsurătorii, deci testele standardizate bine făcute sunt teste care măsoară cu o foarte bună fidelitate, adică foarte puțină eroare, lipsa de eroare este o chestiune fundamentală de corectitudine. Ca să dau un exemplu, în condițiile în care testul nu măsoară cu foarte bună precizie – orice test, Evaluarea Națională de a VIII-a să zic, sau Bacalaureatul, sau orice alt test – dacă nu măsoară cu foarte bună precizie, e probabil ca nota pe care o dă să nu fie nota reală a copilului care este evaluat. Să fie, de exemplu, o notă mai mare sau o notă mai mică. Pentru copilul care primește o notă mai mică, copilul respectiv e dezavantajat și nu ai vrea să se întâmple asta, adică orice copil care trăiește pe baza unor idealuri meritocratice vrea să beneficieze de ceea ce știe și ceea ce știe să se reflecte cât mai fidel cu putință în nota pe care o are. Acum, sigur, există ceva mai multă delăsare sau emoție „mai pozitivă” atunci când spunem că un copil a fost evaluat într-un mod greșit, dar în mod pozitiv. Cu alte cuvinte el merita 8, dar a primit 10, „ei, lasă, să fie sănătos și norocul lui”. Cam așa te raportezi la situația asta de foarte multe ori, însă în mod evident și acea situație dezavantajează pe cineva. În cazul Bacalaureatului, nu neapărat, dar în cazul Evaluării Naționale pentru clasa a VIII-a copilul respectiv a luat locul altui copil care a luat 9 pe merit și acest copil nu a luat 8-ul pe care îl merită. Deci, înțelegeți cumva, precizia măsurării este o chestiune fundamentală de corectitudine. Nu poți să construiești o societate corectă pe baze care sunt fundamental incorecte.

Digitalizarea e grozavă dacă se face asistat și cu un plan în spate

”Nu aș vrea să fiu acum alarmist, toate țările trec prin acest fenomen, nicio țară din lume nu a fost prinsă pregătită pentru situația asta, adică să nu credem că în alte părți lucrurile sunt altfel, în mod cert însă școala digitală așa cum se face acum, în pandemie, are costuri. Are costuri serioase pentru acești copii și, să nu ne amăgim, are costuri pentru țară și pentru societatea românească. Dacă nu ne pasă de acești copii ar trebui măcar să ne îngrijorăm cu privire la impactul pe care îl va avea asupra forței de muncă și a oportunităților acestor oameni și a contribuției lor, la plusvaloarea pe care o vor aduce.

Sunt foarte prudent în a spune că educația digitală ne va duce într-o cu totul altă parte în următorii ani. Deci da, digitalizarea e grozavă dacă se face asistat și cu un plan în spate, dar dacă se face așa cum s-a întâmplat, din păcate mi-e teamă că trebuie să spun, dar costurile sunt teribile.” – a mai spus Iliescu în cadrul Conferinței online “Educația digitală asimptomatică”

 

 

 

Sursă foto – https://www.facebook.com/dragos.iliescu.35