România a bifat, miercuri, una dintre cele mai importante decizii pentru Forțele Navale din ultimele decenii. La sediul Ministerului Apărării Naționale a fost semnat contractul interguvernamental prin care țara noastră achiziționează o corvetă ușoară din clasa HISAR de la Turcia, nava TCG Akhisar, aflată deja la apă și finalizată anul trecut la Șantierul Naval Militar din Istanbul. Este prima mare navă de suprafață nouă pe care o vor primi Forțele Navale Române după mai bine de 35 de ani.

Contractul, cu o valoare de 223 de milioane de euro fără TVA, a fost semnat de generalul de brigadă dr. ing. Ion-Cornel Pleșa, șeful Direcției generale pentru armamente din MApN, și de Mustafa İlbaş, CEO al companiei militare turce ASFAT, aflată în subordinea Ministerului Apărării de la Ankara. La ceremonie au fost prezenți ministrul interimar al apărării, Radu Miruță, adjunctul ministrului apărării al Republicii Turcia, Musa Heybet, ambasadorul turc la București, Özgür Kıvanç Altan, șeful Statului Major al Apărării, generalul Gheorghiță Vlad, și șeful Statului Major al Forțelor Navale, viceamiralul Mihai Panait.

Ministrul Apărării a pus accentul pe dimensiunea strategică a momentului, nu doar pe componenta de achiziție. „Intrarea unei noi nave în serviciul Forțelor Navale este un pas concret, un pas care întărește capacitatea noastră de apărare la Marea Neagră. Nu vorbim doar despre tehnică militară, ci despre siguranța României și despre respectul față de militarii noștri, care au nevoie de cele mai bune condiții pentru a-și desfășura misiunile”, a declarat acesta, potrivit comunicării oficiale.

Prețul acoperă nu doar nava propriu-zisă, ci și pregătirea echipajelor și un pachet logistic de suport. Decizia de principiu a fost luată în martie 2025, când Consiliul Suprem de Apărare a Țării a aprobat programul multianual de dotare cu o corvetă ușoară din clasa HISAR. Ulterior, pe 8 septembrie, comisiile reunite de apărare ale Parlamentului au dat aviz favorabil în unanimitate, deschizând drumul semnării contractului.

Nava aleasă de România, „Akhisar”, este o corvetă ușoară/OPV (offshore patrol vessel) cu rol multiplu, gândită inițial de Turcia ca platformă de „poliție navală” modernizată, dar capabilă și de misiuni de luptă. Corveta are o lungime de aproximativ 99,5 metri, o lățime maximă de 14,4 metri și un deplasament de circa 2.300 de tone. Propulsia este de tip CODELOD, bazată pe patru motoare diesel și două motoare electrice alimentate de patru generatoare diesel, ceea ce permite o viteză maximă de 24 de noduri, o viteză de croazieră de aproximativ 12 noduri și o autonomie de până la 4.500 mile marine. Nava poate rămâne în misiune până la 21 de zile fără a reveni în port.

În configurația de aviație navală, platforma de zbor poate opera un elicopter de 10 tone și un UAV, ceea ce deschide opțiuni pentru misiuni extinse de supraveghere, căutare-salvare sau acțiuni speciale. Pe lângă asta, corveta este dotată cu două ambarcațiuni de tip RIB, de 7,5 și 5,5 metri, utile pentru abordaje, operațiuni de interdicție maritimă sau intervenții rapide în proximitate.

La capitolul senzori și sisteme electronice, HISAR vine cu un pachet complet: radare de cercetare și desemnare a țintelor, radar de navigație cu probabilitate redusă de interceptare, sonar, mijloace de sprijin electronic (ESM), senzori electro-optici și lansatoare de contramăsuri. Managementul luptei este asigurat de sistemul ADVENT, dezvoltat de Turcia, integrat cu un sistem de conducere a focului. Armamentul de bază include un tun de 76 mm și două mitraliere de 12,7 mm, configurate în prezent preponderent pentru misiuni de patrulare, supraveghere și sprijin, cu capacități defensive antiaeriene la nivel local.

Echipajul standard este de 104 militari, iar gama de misiuni pentru care nava este proiectată este, oficial, una foarte largă: informații, supraveghere și recunoaștere în zona maritimă, căutare și salvare, patrule de coastă și în larg, operațiuni împotriva terorismului și pirateriei, operațiuni speciale, controlul traficului maritim și sprijin pentru debarcări amfibii. În rol secundar, corveta poate executa și misiuni de luptă antiaeriană, de război electronic și acustic, bombardament de coastă sau acțiuni în scenarii de război asimetric.

Pachetul de comunicații este, de asemenea, calibrat pe standardele NATO, cu rețea locală, sistem integrat de comunicații, legături prin satelit și linie de telefonie subacvatică, ceea ce facilitează integrarea navei în grupări navale multinaționale și în operațiuni coordonate ale Alianței.

Din perspectiva industriei de apărare, tranzacția are o semnificație dublă. Pentru Turcia, este prima vânzare internațională a unei nave de luptă către un stat care este simultan membru NATO și UE, o carte de vizită importantă pentru ASFAT pe piața europeană. Pentru România, contractul reprezintă nu doar achiziția unei platforme moderne, ci și deschiderea unei potențiale linii de cooperare industrială cu shipyard-urile turce. Ambasadorul Turciei la București a subliniat deja, în declarații publice, că firmele turcești sunt pregătite să vină în România, să lucreze cu industria locală și, dacă va exista voință politică, să participe la modernizarea facilităților navale și chiar la construcții comune.

Faptul că prima navă nouă care intră în serviciul Forțelor Navale Române după trei decenii și jumătate vine din Turcia, nu dintr-un șantier occidental, spune ceva și despre direcția pragmatică pe care Bucureștiul pare dispus să o urmeze în materie de înzestrare. Corveta HISAR nu rezolvă toate golurile flotei, dar marchează un punct de inflexiune: de la discuții interminabile despre programe blocate și procese contestate, România ajunge, în sfârșit, în faza în care o navă nouă, concretă, cu nume, caracteristici și preț clar, va arbora pavilionul tricolor la Marea Neagră.

Rămâne ca următoarea etapă – cea a colaborării industriale și a eventualelor construcții în țară – să confirme dacă această achiziție va rămâne un gest singular sau va deveni primul capitol dintr-un parteneriat mai profund româno–turc în domeniul construcțiilor navale militare. Deocamdată, mesajul zilei e simplu și greu de ignorat: după 35 de ani, Marina Română primește, în sfârșit, o navă nouă.

Sursă foto – pixabay.com