Rectorul Universității din București, Marian Preda, atrage atenția asupra unei realități incomode din educația românească: calitatea cadrelor didactice care predau astăzi în școli și grădinițe este serios afectată de faptul că peste jumătate dintre acestea au fost formate la universități private.
Declarația a fost făcută în cadrul podcastului „Cum formăm profesorul viitorului: actor, antrenor și stăpân pe AI”, produs de Edge Institute și Upgrade 100, unde rectorul a subliniat că primul pas pentru rezolvarea problemelor din sistem este acceptarea lor.
„Avem o problemă enormă în România cu calitatea cadrelor didactice. Și trebuie să recunosc că Universitatea din București, dintre toate universitățile de stat, are cei mai mulți absolvenți care lucrează în învățământ. Dar, în realitate, mai mult de jumătate dintre profesori sunt absolvenți de universități private. Pentru că asta e situația: mult timp salariile din educație nu au fost motivante”, a declarat Marian Preda.
Cum s-a ajuns aici
Rectorul UniBuc a explicat că generațiile actuale de profesori sunt formate, în mare parte, după 1989, iar lipsa atractivității meseriei în ultimele decenii i-a descurajat pe absolvenții de top ai universităților tradiționale să intre în învățământ. Salariile mici au fost principalul factor, mai ales în mediul rural, unde deficitul de profesori a fost acoperit cu absolvenți ai unor universități private, deseori cu standarde academice scăzute.
Schimbări recente
Situația s-ar putea îmbunătăți, crede Preda, după majorările salariale din ultimii ani, mai ales pentru cadrele cu vechime. „Nu spun că este suficient, dar sunt mult mai bune decât erau în trecut. Am văzut o creștere a interesului pentru facultățile care produc profesori, în sensul că absolvenții fac și modulul pedagogic și merg să predea”, a adăugat rectorul.
O oglindă pentru sistem
În dialogul cu jurnalista Amalia Enache, Preda a insistat că discuția nu este menită să jignească, ci să pună pe masă un adevăr necesar. „Uneori trebuie să supărăm oameni. Dar primul pas în rezolvarea unei probleme este să o definim clar și să o acceptăm. Altfel o negăm și mergem mai departe cu capul în nisip, ca struțul”, a spus el.
Mesajul rectorului vine într-un moment critic pentru sistemul educațional românesc, marcat de reforme discutate intens și de tensiuni între profesori, elevi și autorități. Preda avertizează că, fără o dezbatere onestă despre calitatea formării cadrelor didactice și fără atragerea celor mai buni absolvenți în școli, viitorul educației românești rămâne serios pus sub semnul întrebării.
Sursă foto – pixabay