Ministerul Educației a pus în consultare publică un nou proiect privind planurile-cadru pentru liceu, care propune modificări semnificative în structura curriculară. În acest context, se redefinește conceptul de trunchi comun și curriculum de specialitate, afectând direct materiile obligatorii studiate de elevi în anii terminali de liceu.

sondaj

Ce înseamnă trunchi comun?

Trunchiul comun reprezintă partea fixă a curriculei, asigurând competențele de bază și contribuind la dezvoltarea culturii generale și a competențelor-cheie. Acesta acoperă:

  • 65% din planul de învățământ pentru clasele IX-X;
  • 35% pentru clasele XI-XII.

Se remarcă o scădere progresivă a ponderii trunchiului comun în anii terminali, pentru a permite un accent mai mare pe specializare. În acest segment sunt incluse discipline esențiale pentru formarea generală a elevilor, iar majoritatea acestora sunt corelate cu examenul național de bacalaureat.

Curriculumul de specialitate – o schimbare inovativă

Curriculumul de specialitate se dorește a fi un element flexibil, care să ofere competențe specifice fiecărui profil și specializări. Acesta:

  • Crește ca pondere de la 25% în clasele IX-X la 45% în clasele XI-XII;
  • Include o componentă fixă (între 77-100%) și una flexibilă (0-23%) care poate fi personalizată în funcție de specializare.

Această schimbare înlocuiește curriculumul diferențiat existent, având rolul de a aduce o mai mare adaptabilitate la nevoile specifice ale fiecărui elev, în funcție de traseul educațional ales.

Eliminarea Istoriei și Geografiei din trunchiul comun

Un aspect controversat al noii propuneri este eliminarea disciplinelor Istorie și Geografie din trunchiul comun la clasele XI și XII pentru majoritatea profilurilor (uman, real, tehnologic). Aceste materii vor putea fi regăsite în curriculumul de specialitate pentru anumite specializări precum Științe sociale și Filologie.

În locul acestora, elevii vor studia obligatoriu discipline precum:

  • Istoria comunismului;
  • Istoria evreilor și Holocaustul.

Această modificare a stârnit reacții puternice din partea profesorilor și a sindicatelor din învățământ, care consideră că eliminarea Istoriei și Geografiei din trunchiul comun afectează dezvoltarea gândirii critice și a culturii generale a elevilor.

Reacții critice din partea profesorilor

Propunerile au generat nemulțumire în rândul cadrelor didactice, care au criticat măsurile pe rețelele sociale și în cadrul sindicatelor. Câteva dintre cele mai relevante opinii includ:

  • Georgiana Chirică: „Nu este vorba doar despre o „pâine de mâncat” pentru profesori, ci despre formarea unor adulți capabili să gândească critic, să își cunoască istoria și să înțeleagă lumea în care trăiesc.”
  • Ionuț Burtoiu: „România este olimpică internațională la Geografie, iar noi scoatem această disciplină din trunchiul comun. Cum este posibil așa ceva?”
  • Bogdan Mihai Dumitrescu: „Dacă acest plan-cadru rămâne așa, nu m-aș mira să scoată istoria și de la facultatea de istorie. Trebuie insistat pentru corectarea acestei greșeli.”

Schimbări la disciplinele din trunchiul comun

În plus față de istorie și geografie, se propune eliminarea disciplinelor fizică, chimie și biologie din trunchiul comun pentru liceenii de la profil real în clasele XI și XII. Aceste materii ar urma să fie studiate doar în cadrul curriculumului de specialitate, în funcție de profil.

Latina, scoasă din trunchiul comun

Un alt element de noutate este eliminarea limbii latine ca disciplină obligatorie la liceu, cu excepția profilului teologic, unde rămâne ca disciplină opțională sau de specialitate.

Modificările propuse de Ministerul Educației marchează o schimbare importantă în structura planurilor-cadru pentru liceu. Deși acestea își propun să modernizeze și să flexibilizeze curriculumul, eliminarea unor discipline fundamentale din trunchiul comun a generat reacții negative din partea profesorilor și sindicatelor.

Proiectul rămâne în consultare publică, iar feedback-ul oferit de cadrele didactice, părinți și elevi ar putea influența forma finală a planurilor-cadru pentru liceu. Rămâne de văzut dacă Ministerul Educației va lua în considerare aceste critici și va ajusta structura curriculumului înainte de implementarea noilor schimbări.

 

Sursa foto – https://www.facebook.com/www.edu.ro