Ministrul Educației, Ligia Deca, a abordat recent problema birocrației din sistemul educațional, subliniind creșterea numărului de posturi cu 7800, inclusiv personal auxiliar și administrativ. Această abordare, însă, lasă nesoluționate problemele fundamentale semnalate de profesori: munca administrativă excesivă, în detrimentul activității didactice.
Într-un schimb de replici cu un moderator TV, ministrul a evitat să răspundă direct la criticile legate de volumul de documente pe care profesorii trebuie să le completeze. In loc de a oferi soluții pentru simplificarea procedurilor administrative din școli, Deca a subliniat reducerea documentelor necesare pentru bursele sociale, punând accentul pe digitalizare și interogarea bazelor de date ale Ministerului Finanțelor pentru verificarea veniturilor. Această abordare, însă, nu abordează problema centrală: birocrația la nivel școlar.
Declaratia ministrului referitoare la simplificarea dosarelor de burse sociale este contrazisă de lipsa unui plan concret pentru reducerea sarcinilor administrative la nivelul școlilor. In schimb, se mizează pe suplimentarea personalului ca soluție principală. Această strategie pare mai degrabă o măsură de conjunctură, decât o soluție pe termen lung la o problemă complexă.
Dialogul dintre moderator și ministru evidențiază această discrepanță: moderatorul a atras atenția asupra volumului excesiv de documente necesare pentru diverse proceduri, inclusiv nota la purtare, care presupune semnăturile tuturor profesorilor. Răspunsul ministrului se concentrează pe simplificarea cererilor de burse pentru părinți, ignorând complet problema principală – volumul imens de muncă administrativă a profesorilor și directorilor.
Această abordare selectivă ridică semne de întrebare cu privire la prioritățile ministerului. In loc să ofere soluții concrete pentru reducerea birocrației școlare, comunicarea ministrului pare orientată către electorat, punând accentul pe măsuri care au un impact vizibil, dar care nu rezolvă problema la rădăcină. Creșterea numărului de posturi, deși necesară, este doar un plasture pe o rană adâncă. Lipsa unui plan clar pentru digitalizarea și simplificarea procedurilor administrative la nivelul școlilor subminează eforturile de eficientizare a sistemului educațional.
Criticile vin și din partea personalului didactic, care solicită soluții urgente pentru reducerea birocrației, astfel încât să se poată concentra pe actul educațional, nu pe gestionarea documentelor. Declarațiile anterioare ale ministrului, precum alocarea a 7800 de posturi suplimentare, inclusiv pentru personal auxiliar din grădinițe și școli, par a fi o tactică electorală, mai degrabă decât o abordare strategică a problemei birocrației.
Problema de fond rămâne: supraîncărcarea administrativă a profesorilor afectează calitatea actului educațional. Soluțiile cosmetice, precum reducerea unor documente specifice, nu abordează problema centrală a excesului de birocrație la nivelul școlilor. Un plan sistemic, care să includă digitalizarea, automatizarea unor procese și o evaluare critică a procedurilor existente, este necesar pentru a asigura o funcționare eficientă a sistemului educațional și pentru a permite profesorilor să se concentreze pe ceea ce este cu adevărat important: educarea copiilor.
Este nevoie de o abordare holistică, care să ia în considerare nu doar nevoile părinților, ci și, în primul rând, cerințele profesorilor, pentru a crea un sistem educațional mai eficient și mai orientat spre rezultate.
Lipsa unui răspuns coerent și comprehensiv la această problemă crucială pentru sistemul educațional lasă loc la speculații și întărește percepția unei politici orientate spre imaginea publică, mai degrabă decât spre o reformă reală și durabilă.
Sursă foto – pixabay.com