În 1988, profesorii de matematică protestau împotriva utilizării calculatoarelor în educație. Teama principală era că elevii vor deveni dependenți de aceste mașini, iar gândirea logică și creativitatea lor vor fi afectate. În 2024, un nou val de proteste are loc, dar de data aceasta împotriva inteligenței artificiale, precum ChatGPT. Ce s-a schimbat în acești 36 de ani și ce provocări persistă?

sondaj

Teama de tehnologie – o constantă?

Profesorii din 1988 vedeau calculatoarele ca pe o amenințare la adresa pedagogiei clasice. Ei considerau că elevii vor folosi calculatoarele ca pe o „scurtătură”, fără să mai învețe cum să rezolve problemele pas cu pas. În 2024, aceleași preocupări se manifestă față de utilizarea ChatGPT, temându-se că tehnologia va înlocui gândirea critică și munca individuală a elevilor.

Ce rol joacă tehnologia în educație?

Calculatoarele au devenit în cele din urmă o unealtă valoroasă în educație, fiind integrate în sălile de clasă. Profesorii care au fost inițial reticenți au fost forțați să accepte că tehnologia nu elimină abilitățile elevilor, ci le îmbunătățește atunci când este folosită corect. În mod similar, ChatGPT și alte instrumente de IA ar putea aduce beneficii dacă sunt utilizate ca resurse educaționale suplimentare, nu ca înlocuitor al profesorilor.

Frica de pierderea controlului

Protestele din ambele perioade reflectă o teamă de pierderea controlului asupra procesului de învățare. În 1988, profesorii se temeau că mașinile vor „prelua” procesul educațional. În 2024, teama este că ChatGPT va face același lucru, înlocuind rolul profesorilor în furnizarea de cunoștințe. Aceste frici sunt însă o oportunitate de a regândi colaborarea om-tehnologie.

Așa cum calculatoarele au fost integrate cu succes în educație în ultimele decenii, este posibil ca și inteligența artificială să devină o parte esențială a procesului de învățare. Problema nu este tehnologia în sine, ci modul în care este utilizată. Protestele din 1988 și cele din 2024 ne arată că inovațiile sunt întâmpinate cu reticență, dar istoria sugerează că profesorii, elevii și tehnologia pot coexista pentru a crea un mediu de învățare mai eficient.

 

Sursă foto – pixabay.com