Într-o lume dominată de tehnologie și informație digitală, profesorii se confruntă cu noi provocări în încercarea de a capta atenția elevilor și de a le stimula interesul pentru învățare. Psihologul și profesorul universitar Mircea Miclea a vorbit despre această problemă în cadrul unei întâlniri cu profesorii de la Colegiul Național „Liviu Rebreanu” din Bistrița. Discursul său a reliefat o realitate dură: elevii de astăzi sunt prezenți fizic în clasă, dar mental, ei navighează în lumi virtuale și par să fie absenți din realitatea imediată.
Miclea a explicat că, în trecut, accesul la informație era limitat, ceea ce oferea profesorului un rol esențial de intermediar al cunoașterii. „Catedra era un monopol al cunoașterii”, spunea el, dar în prezent, informația este la îndemâna oricui cu doar câteva căutări pe internet. Această supraabundență de informație, deși benefică pentru democratizarea educației, a generat o procesare superficială a cunoașterii. Elevii au acum acces la cursuri de la cele mai prestigioase instituții internaționale, iar rolul profesorului s-a schimbat semnificativ.
Una dintre marile provocări ale acestei generații este că trăiesc într-o realitate dublată de „lumi posibile”, generate de tehnologie. Elevii sunt mai puțin centrați pe relațiile interumane și mai puțin conectați cu realitatea fizică. „Realitatea imediată devine un apendice la realitatea digitală”, a remarcat Miclea. Aceasta este o tendință care se reflectă direct în sala de clasă, unde elevii par să fie prezenți fizic, dar mintea lor rătăcește în alte dimensiuni digitale.
Profesorul a subliniat și faptul că, deși ne confruntăm cu această nouă realitate, adaptarea este esențială. Nostalgia pentru vremurile în care profesorul avea autoritate absolută nu mai este utilă. „A fi inteligenți înseamnă a ne adapta la contexte”, a afirmat el, încurajând cadrele didactice să accepte schimbările și să găsească metode de a capta atenția elevilor.
De asemenea, Miclea a evidențiat schimbarea paradigmei în ceea ce privește drepturile și responsabilitățile. Dacă înainte de anii ’90 accentul era pus pe datorie și responsabilitate, astăzi balanța a înclinat către etica drepturilor. Elevii au devenit mai conștienți de drepturile lor, iar datoriile au fost marginalizate, ceea ce influențează comportamentul lor în școală.
Pe lângă analiza generației actuale de elevi, Miclea le-a oferit și câteva sfaturi practice profesorilor. El a subliniat importanța interacțiunii umane, sugerând că relația dintre profesor și elev nu ar trebui să fie doar una bazată pe roluri formale. Rolurile, a spus el, sunt trecătoare, însă interacțiunea umană, empatia și conexiunea emoțională sunt esențiale pentru a menține interesul și implicarea elevilor.
În concluzie, educația modernă trebuie să facă față unei lumi în schimbare, în care tehnologia redefinește relațiile interumane și modalitățile de învățare. Profesorii sunt chemați să se adapteze acestei realități noi, să înțeleagă generația actuală și să își reînnoiască metodele pentru a putea captiva mințile elevilor, în ciuda distragerilor constante din mediul digital. Adaptabilitatea și inteligența emoțională devin astfel esențiale în procesul educativ.
Sursă foto – pixabay.com