Parlamentul italian a adoptat o lege care reintroduce repetarea anului pe baza notei la purtare, măsură destinată restabilirii respectului în școli și combaterii violenței împotriva profesorilor.
Această măsură, inspirată dintr-o lege introdusă inițial de regimul fascist al lui Benito Mussolini în 1924, fusese eliminată din școlile italiene de mai bine de 20 de ani, dar revine acum în centrul atenției educaționale, potrivit publicației The Guardian.
Noua lege permite ca elevii de gimnaziu și liceu care obțin nota 5 sau mai puțin la purtare să fie repetenți, indiferent de performanțele lor școlare. În plus, elevii de liceu care primesc nota 6 la purtare vor fi obligați să susțină un test de educație civică. Notele la purtare vor avea un impact major și asupra participării elevilor la examenul de Maturita, echivalentul italian al Bacalaureatului.
Restabilirea responsabilității și autorității în școli
Ministrul italian al Educației, Giuseppe Valditara, a declarat că această reformă „restabilește importanța responsabilității individuale, readuce în centrul atenției respectul față de oameni și bunuri publice și restabilește autoritatea profesorilor”. Aceste schimbări au venit pe fondul unei creșteri alarmante de peste 110% a agresiunilor împotriva profesorilor în acest an, comparativ cu 2023. Incidentele au fost cauzate, printre altele, de elevii nemulțumiți de restricțiile privind utilizarea telefoanelor mobile în timpul orelor de curs, dar și de unii părinți.
Pentru a descuraja astfel de comportamente, legea prevede și amenzi cuprinse între 500 și 10.000 de euro pentru agresiunile comise asupra personalului școlar. Aceasta este o încercare de a asigura un mediu de învățare mai sigur și de a proteja cadrele didactice.
Păreri pro și contra noilor măsuri
Măsura de reintroducere a repetenției pe baza notei la purtare a fost susținută de directorii de școli din Italia, care consideră că este o necesitate pentru a restabili disciplina și respectul în rândul elevilor. Cu toate acestea, nu toată lumea este de acord cu această decizie.
Tommaso Martelli, reprezentant al unei organizații naționale a elevilor, a criticat noua lege, descriind-o drept „un instrument de represiune în școli” și „o modalitate de a întări o cultură autoritară și punitivă”. El susține că, în loc să contribuie la educarea elevilor și la îmbunătățirea comportamentului acestora, legea va încuraja o atmosferă de frică și conformism.
Revenirea la măsuri din trecut
Această măsură nu este una complet nouă pentru sistemul de educație italian. Regulile de acest tip au fost introduse inițial de regimul Mussolini și au rămas în vigoare până în anii ’70, când au fost eliminate din școlile primare și gimnaziale. După mai multe modificări succesive, s-a renunțat complet la ele în anul 2000, considerându-se că promovarea comportamentului responsabil și a respectului ar trebui să fie realizată prin alte mijloace.
Un pas înapoi sau o soluție necesară?
Reintroducerea notei la purtare ca criteriu pentru repetenție reprezintă un pas important pentru sistemul educațional italian. Rămâne însă de văzut dacă această măsură va conduce la o îmbunătățire a climatului școlar sau dacă, așa cum avertizează criticii, va genera un mediu prea autoritar care să afecteze dezvoltarea elevilor.
Într-o perioadă în care tot mai multe țări se confruntă cu provocări legate de violența în școli și lipsa de respect față de profesori, Italia a ales o cale fermă, reîntorcându-se la un model considerat de unii prea dur, dar care, în opinia altora, este necesar pentru a menține ordinea și respectul în sălile de clasă.
Sursă foto – pixabay.com