Respectul în cadrul școlilor este o temă centrală care influențează nu doar relațiile dintre profesori și elevi, dar și calitatea educației. Recent, Școala9 a realizat un sondaj pentru a afla de la profesori din diverse județe ale țării dacă se simt respectați în școli și cum ar trebui, în opinia lor, să se manifeste respectul din partea elevilor, părinților și colegilor de catedră.

sondaj

Din cei 20 de profesori care au răspuns, șapte au declarat că se simt respectați de elevii lor. Chiar dacă nu toți au exprimat că se simt respectați constant, niciunul dintre respondenți nu a menționat că s-ar simți complet nerespectat. Acest lucru sugerează o relație majoritar pozitivă între profesori și elevi, deși există situații punctuale care necesită îmbunătățiri.

Respectul se manifestă în moduri diverse, fie prin gesturi simple, cum ar fi salutul zilnic sau un zâmbet, fie prin acțiuni mai concrete, cum ar fi cedarea locului sau seriozitatea elevilor în timpul orelor. Unii profesori au subliniat că respectul primit se datorează în mare parte educației primite de elevi acasă, valorile morale transmise de familie jucând un rol esențial.

Profesorii au identificat mai multe semne ale respectului din partea elevilor, printre care:

Interesul pentru materie: Elevii care sunt atenți la ore și manifestă curiozitate contribuie la un sentiment de respect reciproc.

Atenția și toleranța: Profesorii apreciază când elevii își ascultă colegii și respectă diferențele de opinie.

Empatia și sinceritatea: Relațiile sincere și empatia față de stările emoționale ale profesorilor sunt esențiale pentru un mediu de respect.

Respectul formal: Utilizarea formulelor de politețe, precum „dumneavoastră”, și evitarea limbajului vulgar sunt considerate semne clare de respect.

Cu toate acestea, unii profesori au întâmpinat situații în care s-au simțit nerespectați. Printre exemplele oferite se numără:

Ignorarea solicitărilor: Elevii care nu răspund la salut sau nu respectă cerințele profesorilor privind liniștea în clasă pot crea un sentiment de nerespect.

Comportamente nepotrivite: Unii profesori au menționat cazuri în care elevii vin la școală îmbrăcați necorespunzător sau întârzie la ore fără motiv, aspecte care afectează dinamica respectului.

Atitudini sfidătoare: Atunci când elevii mint sau dau răspunsuri sfidătoare, profesorii percep acest comportament ca pe o lipsă de respect profundă, mai ales când este susținută sau ignorată de părinți.

Respectul în relația cu părinții și colegii

Respectul din partea părinților și a colegilor de catedră este la fel de important pentru cadrele didactice. Profesorii au evidențiat necesitatea unei colaborări bazate pe încredere și respect reciproc, care să se reflecte atât în atitudinea părinților față de școală, cât și în sprijinul oferit de colegii și conducerea școlii.

Respectul în școli este un aspect esențial care influențează atmosfera educațională și relațiile dintre toți actorii implicați. Deși majoritatea profesorilor care au răspuns la sondaj se simt respectați de elevii lor, există încă provocări care trebuie abordate pentru a îmbunătăți relațiile și a crea un mediu de respect și colaborare în școală. Un dialog constant și o educație bazată pe valori morale puternice rămân fundamentale pentru a cultiva respectul reciproc în comunitatea educațională.

Continuarea pe Scoala9.ro

 

Sursă foto – pixabay.com