Începând cu anul școlar 2024-2025, elevii care perturbă orele de curs vor putea fi mutați temporar într-un alt spațiu din școală, conform noilor reglementări prevăzute în Statutul Elevului, adoptat recent de Ministerul Educației. Această măsură, care urmărește să îmbunătățească disciplina și atmosfera de învățare din sălile de clasă, marchează o schimbare semnificativă în abordarea comportamentelor disruptive în mediul școlar.
Potrivit anunțului făcut de Ministerul Educației, cadrele didactice vor avea posibilitatea de a decide relocarea temporară a elevilor care, prin comportamentul lor, afectează desfășurarea normală a orelor. „În cazul elevilor care în timpul orelor manifestă comportamente care afectează desfășurarea acestora, cadrul didactic poate decide ca aceștia să desfășoare activitate în școală, în timpul orei respective, într-un alt spațiu”, se menționează în comunicatul oficial al Ministerului, publicat pe rețelele sociale.
Aplicarea noului regulament: un model inspirat din practici internaționale
Noua măsură introduce în România un concept utilizat cu succes în alte sisteme educaționale, cum ar fi cele din SUA și Franța, unde elevii care nu respectă regulile sunt trimiși în așa-numitele „săli de detenție”. Aici, sub supravegherea unui adult, aceștia petrec timpul desfășurând activități educative, în loc să fie prezenți în sala de clasă obișnuită.
În conformitate cu noile reglementări, elevii trimiși în acest spațiu special vor fi supravegheați de un cadru didactic sau de un personal auxiliar, iar părinții vor fi notificați cu privire la incident. „În acest caz sunt obligatorii: supravegherea elevului de către un alt cadru didactic sau didactic auxiliar și informarea părintelui,” se precizează în documentele oficiale.
Este important de menționat că, pentru ora petrecută în afara sălii de clasă, elevului nu i se va consemna absență, ceea ce subliniază caracterul educativ al măsurii, și nu unul punitiv strict.
Autonomia școlilor în implementarea măsurii
Fiecare unitate de învățământ va avea libertatea de a decide modalitatea exactă de aplicare a acestei prevederi, în funcție de resursele și contextul propriu. Ministerul Educației a anunțat că școlile vor include în regulamentul intern detaliile privind organizarea și funcționarea acestui spațiu, astfel încât măsura să fie implementată cât mai eficient.
„Fiecare școală va include în regulamentul propriu modalitatea exactă de aplicare a acestei prevederi, în funcție de resursele existente,” a transmis Ministerul.
Reacții și implicații
Această măsură a generat deja discuții în rândul profesorilor, părinților și elevilor. Unii susțin că este un pas necesar pentru a asigura un mediu de învățare mai disciplinat și mai concentrat, în timp ce alții își exprimă îngrijorarea cu privire la modul în care va fi aplicată concret această măsură și la posibilele efecte asupra elevilor.
În timp ce școlile se pregătesc să adopte noile reglementări, rămâne de văzut cum va influența această schimbare atmosfera din sălile de clasă și dacă va contribui la o îmbunătățire a calității educației. Cert este că noul Statut al Elevului aduce o abordare nouă, care reflectă preocupările actuale ale sistemului educațional pentru a gestiona mai bine comportamentele disruptive și pentru a crea un mediu de învățare mai favorabil pentru toți elevii.
Sursă foto – pixabay.com