A iscat un pic de “foșnet” pe Internet apariția unui Statut al elevilor 2.0 (proiect realizat cu sprijinul Salvați Copiii, prin participarea și consultarea asociațiilor

sondaj

reprezentative ale elevilor și a consiliilor elevilor din țară).

Unul dintre aspecte a vizat abordarea temelor pentru acasă și notarea acestora. S-a spus ca temele “trebuie să fie date în sprijinul elevilor, nicidecum pentru evaluarea acestora”. S-a mers chiar mai departe, în online apărând poziția conform căreia profesorii nu ar mai trebui să evalueze deloc temele. “Atunci cine?” a apărut, imediat, întrebarea pusă cu indignare.

Lucrurile sunt clare: temele făcute de către elevi trebuie evaluate de către profesori, aici totul este simplu, feedback-ul cadrului didactic este esențial pentru optimizarea modului în care elevul se raportează la materie.

Dar trebuie să și notăm temele? Aici este o altă problemă, ce presupune o abordare puțin diferită…

Trebuie să spunem că, uneori, evaluarea temelor este utilizată doar pentru situațiile negative. Dacă elevul nu a făcut tema, atunci el este sancționat, dar dacă a făcut-o considerăm că este datoria lui, că nu trebuie lăudat sau recompensat, așa gândesc unii profesori. Ei bine, acest mod de gândire este profund greșit: dacă sancționezi “nefacerea”, atunci este musai să recompensezi și “facerea”. O sancțiune nu este motivantă, de aceea neoskinnerienii vorbeau despre sistemul “Regulă-Ignorare-Recompensă” sau “Să te prind când ești bun, nu atunci când greșești!”

Dacă elevul nu a făcut tema, profesorul nu bagă în seamă comportamentul, dar dacă elevul o realizează, el primește recompense: puncte în plus la notă, uneori câte un “10” surpriză, posibilitatea de a alege să facă o temă diferită de colegi data următoare, timp liber în plus etc. Când elevii vor vedea că o simplă realizare a temei poate aduce atât de multe beneficii, mai mulți dintre ei vor începe să o facă. Când utilizezi doar sancțiunea, în fapt, încurajezi încercarea de a frauda, copierea temei după colegi, copierea rezultatelor de pe Internet, intervenția Inteligenței Artificiale etc.

Și mai contează ca profesorul să “dea” teme deosebite, utilizându-și creativitatea și umorul… – a scris Ovidiu Pâinișoară pe Facebook

 

 

Sursă foto – https://www.facebook.com/performante.ro