Legislația europeană care prevede scoaterea de la vânzare, începând cu anul 2035, a oricărei mașini noi pe benzină sau pe motorină a trecut de votul Parlamentului European și va ajunge la Comisia Europeană pentru a fi avizat. Încă din octombrie, cele două entități s-au pus de acord cu privire la prevederile din textul de lege astfel că votul de astăzi nu este surprinzător.

Cu 340 de voturi pro, 279 împotrivă și doar 21 de abțineri s-a decis, la nivelul Uniunii Europene, viitorul mașinilor noi propulsate de motoare poluante cu ardere internă. Parlamentul European a trecut cu succes pachetul legislativ arhidiscutat. Așa cum prevedea această legislație, care a intrat în dezbatere încă din vara lui 2022, producătorii mari care sunt prezenți în statele-membre UE vor fi obligați să scadă cu 100% emisiile modelelor noi pe care le vor comercializa începând cu 2035.

În cadrul acestei legislații este prevăzută și o reducere cu 55% a emisiilor mașinilor noi (față de nivelele din 2021) până în 2030, respecitv o scădere cu 50% a emisiilor în cazu utilitarelor. Există, însă, o excepție pentru aces pas intermediar care se aplică în cazul producătorilor mici. Practic, un constructor care produce între 1.000 și 10.000 de mașini pe an, respectiv între 1.000 și 22.000 de utilitare pe an, ar putea fi scutit de la acest pas intermediar, dar trecerea la ‘zero-emissions’ în 2035 nu poate fi evitată decât dacă producătorul în cauză asamblează mai puțin de 1.000 de mașini pe an.

În 2025, oficialii europeni s-au angajat că vor prezenta metodologia prin care vor putea fi calculate emisiile de CO2 produse pe parcursul întregii durate de viață a automobilelor și al utilitarelor. Pe baza acestui sistem se va raporta, o dată la doi ani, progresul făcut în cadrul UE spre o mobilitate fără emisii cu efect de seră. În 2026, vor apărea și metodele prin care se va putea calcula eficiența energetică și consumul reale ale mașinilor. Pachetele de stimulente pentru cei care comercializează mașini cu emisii reduse (sub 50g CO2/km) vor deveni tot mai puține odată ce clienții trec la EV-uri.

 

 

Sursă foto – pixabay.com