aprilie 18, 2021
OPINII și ANALIZE

Radu Iliescu – Îi explic unei profesoare că în momentul de faţă, schimbând mediul de predare clasic cu şcoala on-line ne distrugem copiii. Îmi argumentează că n-are cum

Îi explic unei profesoare că în momentul de faţă, schimbând mediul de predare clasic cu şcoala on-line ne distrugem copiii. Îmi argumentează că n-are cum, ea a văzut copii progresând foarte bine în condiţiile actuale, “mai grele”. Nu sunt grele, sunt atroce, îi spun, toate datele problemei sunt schimbate catastrofal, noi ne păcălim că e bine pentru că am pus cana cu cafea lângă monitor şi credem că am câştigat un plus de confort, dar copiii sunt victimele mediului tehnologic. Ea este pentru echilibru, îmi zice, tehnologia o folosea şi înainte, se uita la dicţionare online cu copiii, căuta diverse chestii.

Îmi dă sângele în clocot şi-i spun că e o prostălaie cu cabină. Mă rog, femeie cu doctorat, care predă şi-n mediul universitar, formulez pe înţelesul ei: “aveţi un deficit acut de informaţie care vă permite să dormiţi bine”. Socrate a avertizat că tehnologia cuvântului scris va afecta îngrozitor memoria oamenilor, noi suntem deja avertizaţi că tehnologiile ecranului şi digitalului vor distruge capacitatea de concentrare. Nu există “echilibru” când schimbi mediul tehnologic, e ca şi cum ai spune că utilizarea judicioasă a cocainei (nu mai mult de o liniuţă la trei zile, copii!) aduce un plus de creativitate în viaţa noastră.

Îmi zice că feciorul meu a înjurat-o pe chat. O întreb dacă e sigură. E. Că cică era la sfârşitul orei şi feciorul a ieşit de pe chat imediat. Eu zic că nu-i irefutabil, se poate înjura profa şi la jumătatea orei. Îl întreb pe înjurător şi-mi zice că nu el, că cică A. Întreabă pe grupul clasei şi A. zice candid că el a postat porcăria, dar fusese amuzat s-o găsească pe net şi făcuse copypaste să se bucure şi colegii. Nici vorbă s-o fi înjurat pe profă. Fac print screen şi-i trimit iubitoarei de mediul online, care vede dar nu zice nici c-a greşit, nici nu-şi cere scuze. Suntem literaţi amândoi, am avut cursuri de pragmatica limbajului şi ar trebui să ştim bine că în comunicarea scrisă se pierde enorm din semnele obişnuite (mimică, ton, context), că ciuntirea semnelor nu ajută, ba dimpotrivă, ne predispune spre confuzii.

Este foarte greu să-i explici unui om cucerit de promisiunea confortului că schimbarea mediului vine cu consecinţe imposibil de evitat. Că a face şcoală online este totuna cu a face şcoală în costum de scafandru la 100 de metri adâncime. Se poate? Evident că se poate. Unii chiar vor face progrese notabile. Dar toţi, fără excepţie, elevi şi profesori, vor trage consecinţele neplanificate însă inevitabile ale activităţii în imersiune, vor suferi din cauza presiunii, vor avea angoase imposibil de controlat. Şi după o vreme, când se vor deştepta, vor întreba de ce aceste anomalii au fost asimilate “progresului” şi considerate inevitabile.

Textul a fost preluat, cu acordul autorului, de pe pagina de Facebook –  Radu Iliescu

 

Textele preluate în categoria ”Opinii” sunt asumate de autori și nu reprezintă, neapărat, poziția site-ului alert24.ro

Related Posts

  1. eu stiu ca este greu sa stai cu copiii acasa, devine un stres si atunci mai degraba sa mearga la scoala, nu-i asa???
    sau mai bine se infecteaza??? ce ziceti domnule??? sau sunteti cumva sustinatorul ”cu orice pret”.
    CHiar aiurea

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *