aprilie 12, 2021
OPINII și ANALIZE

Radu Iliescu – Nişte profesori şi profesoare, pentru că altfel nu-mi dă voie legea să le spun, au descoperit cum se poate face evaluarea în mediul online: contra-cronometru

Nişte profesori şi profesoare, pentru că altfel nu-mi dă voie legea să le spun, au descoperit cum se poate face evaluarea în mediul online: contra-cronometru. Ţac-pac, întrebare şi răspuns, fără posibilitate de revenire şi verificare. Ai terminat, în câteva secunde pozezi şi pui rezultatul pe platformă. Nu te-ai încadrat în timp, mult pa îţi doreşte omul de la catedră. Sau, mai nou, omul care-ţi dă întâlnire pe Zoom.

În momentul în care scriu aceste rânduri, nu ştiu sigur dacă suntem într-o excepţie sau cam aşa va fi de aici înainte şcoala românească. Văd însă bine că ne adaptăm la tehnologie, şi primul lucru pe care-l facem este să le cerem elevilor să se comporte ca nişte roboţi. Ne e teamă (şi avem de ce!) să nu fim trişaţi, deci îi constrângem cu cronometrul, ca la probele de alergare viteză. Doar că timpul pe care îl răpim elevului nu este timpul pentru fraudă, ci timpul de organizare şi reflecţie. Adică timpul prin excelenţă omenesc.

Repet, nu ştiu dacă navigăm în derivă într-o bulă pedagogică de care mai târziu ne vom aminti cu greaţă sau oroare, ori acesta e noua direcţie a şcolii româneşti. Pragmatic vorbind, nu ştiu dacă trebuie să mă adaptez sau pot să-mi permit o igienică expectativă. Văd însă la elevii mei (de acasă) şi la copiii mei (de acasă) că cele mai mici impedimente tehnice viciază în mod incontrolabil evaluările-menghină văzute acum ca soluţie.

Am încercat să argumentez unui coleg principiul “Dubiul este în favoarea elevului.” Adică, dacă nu putem şti cu siguranţă (şi nu putem) că elevului i-a picat curentul, sau brusc nu i-a mai funcţionat camera video, sau i s-a întrerupt conexiunea, sau are un lag care face imposibilă comunicarea, atunci trebuie să-l credem. M-a intrebat candid de ce nu ar exista principiul “Dubiul este în favoarea şcolii.” Un fel de: “Eşti dubios, deci e clar că nu te-ai pregătit.” M-a lăsat fără replică. Imaginea profesorului-predator, care cutreieră spaţiul virtual în căutare de elevi insuficient tehnologizaţi şi nu îndeajuns robotizaţi, nu-mi va da pace până la sfârşitul şcolii româneşti. Care s-ar putea să fie mult mai aproape decât pot eu profeţi.

Textul a fost preluat, cu acordul autorului, de pe pagina de Facebook –  Radu Iliescu

 

 

 

Textele preluate în categoria ”Opinii” sunt asumate de autori și nu reprezintă, neapărat, poziția site-ului alert24.ro

Related Posts

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *