Conform BBC, Luxemburg este una dintre cele mai mici dar și printre cele mai bogate state din lume. Cu o populație de doar 614.000 de locuitori, Luxemburg este unul dintre statele foarte aglomerate în trafic.

sondaj

Legea intrată în vigoare care permite ca autobuzele, tramvaiele și trenurile să fie gratuite are ca principal obiectiv decongestionarea traficului.

„Guvernul vrea ca Luxemburgul să devină un laborator pentru mobilitate”, spune ministrul Transporturilor, François Bausch, care spune că populația țării sale a crescut cu 40% în 20 de ani.

Conform BBC, aproximativ 200.000 de lucrători – aproape jumătate din forța de muncă din Luxemburg – provin din Belgia, Franța și Germania, atrași de salariile mari.

Astfel,  conform noii legi, călătoria cu transportul în comun va fi gratuită pentru rezidenți și vizitatori deopotrivă, cu excepția pasagerilor cu trenul la clasa I care vor fi taxați în plus.

Costul total de administrare a proiectului este de aproximatic 500 milioane euro pe an, astfel încât guvernul consideră că veniturile pierdute din tarife sunt relativ mici. Personalul din transporturi nu își va pierde locul de muncă, ci va petrece doar mai puțin timp verificând biletele.

În momnetul de față, Luxemburg are cele mai multe mașini raportate la mia de locuitori din toată Europa.

Mașini raportate la 1.000 de locuitori

Sursa BBC
Sursa BBC

Proiectul își propune să aibă 20% mai mulți pasageri în transportul public în termen de cinci ani pentru a fluidiza traficul dar și pentru a proteja mediul.

Se poate implementa și în România?

Transportul public în România este ieftin în comparație cu statele din Occicent dar acesta este și mult mai slab. Întârzierile CFR au devenit subiect de bancuri, transportul local asigurat de primării este prost și foarte mult subvenționat de stat.

Gratuitatea transportului poate fi văzută ca o măsură ultra populistă dar în cazul României, în care statul oricum subvenționează peste 50% din transportul public, această soluție ar putea fi aplicată.

În momentul de față, o parte importantă din trasportul public este deja gratuit pentru elevi, studenți și pensionari.

Deși ar crește presiunea pe buget în primă fază, statul nu ar mai plăti salarii pentru vânzătorii și controlorii de bilete, softuri și carduri iar numărul angajațiolor în aceste regii ar fi drastic diminuat.

 

 

 

Sursă foto – https://swarajyamag.com