La baza aeriană Mihai Kogălniceanu, șase avioane RAF Eurofighter Typhoon stau aliniate pe pistă, cu motoarele turate la maximum. Personalul de la sol se ocupă de ultimele pregătiri înainte de decolare, în timp ce în depărtare, un nor de praf se ridică deasupra șantierului unde se construiește a doua pistă, lungă de 3,5 km. BBC a dedicat un reportaj amplu acestei baze aeriene, care poartă numele satului din apropiere, la rândul său denumit după politicianul liberal din secolul XIX, Mihai Kogălniceanu.
Această bază se transformă rapid în cea mai mare bază NATO din Europa, depășind chiar și Ramstein din Germania. Transformarea bazei vine ca răspuns la invazia rusă în Ucraina, pe care președintele Vladimir Putin a justificat-o prin presupusa amenințare a NATO la flancul european al Rusiei.
Extinderea Bazei și Prezența Internațională
Baza Mihai Kogălniceanu va găzdui în curând o escadrilă de avioane F-16 românești, recent achiziționate din Norvegia, precum și drone MQ-9 Reaper. De asemenea, aici se va construi un oraș militar pentru rotația personalului armatei, forțelor aeriene și marinei din 32 de țări NATO. Ultimii sosiți sunt finlandezii, baza aflându-se la doar 20 km de coasta Mării Negre și la 300 km de Odesa și 400 km de Sevastopol, în Crimeea ocupată de Rusia.
Schimbarea Misiunii și Prezența SUA
Pentru pilotul RAF, Flt Lt Charlie Tagg, acesta este al treilea și ultimul tur de serviciu la Kogălniceanu. El observă că prezența SUA a crescut semnificativ, aducând cu sine infrastructură și echipamente suplimentare. Invazia Ucrainei de către Rusia a schimbat atât rutele de zbor ale NATO, cât și importanța strategică a misiunii. În prezent, avioanele NATO zboară doar deasupra apelor teritoriale române și bulgare pentru a evita escaladările cu rușii.
„Anterior, eram aici pentru a descuraja agresiunea rusă. Acum, misiunea noastră este mai mult de reasigurare pentru alte țări NATO, cum ar fi România, că suntem aici și pregătiți să apărăm,” explică Tagg.
Monitorizarea și Tensiunile
Tagg menționează că nu au avut de interceptat avioane rusești în misiunea curentă, deși astfel de incidente au avut loc în misiuni anterioare deasupra Mării Baltice. Monitorizarea atentă a activităților rusești este o parte crucială a misiunii, iar avioanele NATO zboară înarmate, trimițând un mesaj clar adversarilor.
În timpul patrulării nocturne, Tagg poate vedea dronele Shahed intrând în Odesa și urmări impactul atacurilor pe sol, o experiență pe care o descrie ca fiind suprarealistă.
Viața de Zi cu Zi la Bază
Viața la baza Kogălniceanu este relativ calmă. În fața biroului comandantului bazei, Nicolae Crețu, pescărușii și ciorile mănâncă cireșe. În biroul său, Scott Delay de la American Army Support – Black Sea, gestionează logistica pentru cei 1.840 de membri ai personalului american staționați aici.
„Încercăm să le oferim un sentiment de acasă cât timp sunt aici. Deci, nu este cu nimic diferit de orice altă comunitate. Are doar un gard în jurul său,” spune Delay. Cu toate acestea, soldații americani se confruntă cu termene lungi de livrare pentru comenzile online, o diferență semnificativă față de livrările rapide din SUA.
Modernizare și Tehnologie
Înainte de a pleca, pilotul britanic Tagg prezintă avionul său reporterului BBC. De aproape, Typhoon pare robust, dar un pic îmbătrânit. Cu toate acestea, armele și tehnologia de la bord sunt constant modernizate, permițând lansarea a trei tipuri diferite de bombe și detectarea amenințărilor de la distanțe mai mari.
Baza aeriană Mihai Kogălniceanu se conturează astfel ca un punct central în strategia NATO de apărare și reasigurare a aliaților săi din Europa de Est, pe fondul tensiunilor crescânde cu Rusia.
Sursa foto – pixabay.com